PRAVNI |
MEDIJSKE SCEN

JRING

SCENE

Publikacija XI
‘Publication XI

| | E*&

1
¥

ANEM



CIVIL
RIGHTS
DEFENDERS

Ova Publikacija je realizovana uz finansijsku podrsku organizacije Civil Rights Defenders.
Izneti stavovi pripadaju iskljucivo autorima i ne moraju predstavljati zvanic¢an stav
Civil Rights Defenders-a.

This Publication is financially supported by the Civil Rights Defenders.
The contents of this Publication are the sole responsibility of the authors
and do not necessarily reflect the views of the Civil Rights Defenders.

FONDACIJA ZA OTVORENO DRUSTVO, SRBIJA
OPEN SOCIETY FOUNDATION, SERBIA

Ova Publikacija je realizovana uz finansijsku podrsku Fondacije za otvoreno drustvo, Srbija.
Izneti stavovi pripadaju iskljucivo autorima i ne moraju predstavljati zvani¢an stav
Fondacije za otvoreno drustvo, Srbija.

This Publication is financially supported by the Open Society Foundation, Serbia.
The contents of this Publication are the sole responsibility of the authors
and do not necessarily reflect the views of the Open Society Foundation, Serbia.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI


http://www.civilrightsdefenders.org/

SADRZA]

Zasto i kakva Strategija razvoja medijske usluge radija i audio-vizuelnih medijskih usluga nam je
08 07 =] 1) 5 PP 7
Milos Stojkovi¢, advokatska kancelarija ,Zivkovi¢&Samardzi¢”, Beograd

Cenzura i autocenzura u STPSKim Medijima.........occneeeeee s ssesssens 9
Slobodan Kremenjak, advokat

Transparentnost vlasniStva u medijima - neophodno, da li i dovoljno?..........cinneenneenne. 11
Davor Glavas, medijski ekspert

Proces digitalizacije u RePUDIICE STDIJi......cocoosc ettt ss s ssssssnsens 15
prof. dr Irini Reljin i Milena Joci¢ Tanaskovi¢, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija

Evropski sud za ljudska prava - Informatori o praksi Suda.........cnnnnncinnnennnsenssnnsssssssssssenns 19
TABLE OF CONTENTS
INTRODUCTION .....otiiteeueeseessessssesssssssssessssssssssessssssssssssssessssessssessssssssssessssessssessssessssessssssssssessssessssessssesssssssssssssssasssssssssesssss 23

Why Do We Need a Strategy for the Development of Radio and Audiovisual Media Services and
What Should ThiS SErategy Be...........eereeeeeet e s es s ss st 25
Milo$ Stojkovié, “Zivkovié&SamardZi¢”Law Office, Belgrade

Censorship and Self-Censorship in the Serbian Media ... sseeeseens 28
Slobodan Kremenjak, attorney at law

Transparency of Media Ownership - Necessary, but is it Sufficient? ...........cccooonninnnnnconinncnneennenn. 30
Davor Glavas, media expert

Digitalization Process in Serbia......... s 34
Prof. Irini Reljin, PhD and Milena Joci¢ Tanaskovi¢, Ministry of Trade, Tourism and Telecommunications

European Court of Human Rights Information Notes on the Court’s Case-Law...........cccoconneerienccneenn. 38

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 3



PRAVNI
MONITORING
MEDIJSKE
SCENE

U SRBIJI

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI



UuvoD

Pravni monitoring medijske scene u Srbiji u 2014. godini i nalaz monitoring tima pokazali su sledece:

Godina na izmaku, 2014-ta, za medijski sektor je znacajna zbog stvaranja novog, povoljnijeg
regulatornog okvira. U avgustu je usvojen set novih medijskih zakona: Zakon o javnom informisanju i
medijima, Zakon o elektronskim medijima i Zakon o javnim medijskim servisima, koji medijsku oblast
ureduju u velikoj meri u skladu sa evropskim standardima i regulativom. Bez obzira na odredene
nedostatke, oni predstavljaju dobar osnov za reforme u medijskom sektoru jer propisuju pravila koja
mogu biti klju¢ za reSavanje dugogodisnjih problema, ali i za napredak sektora. Pored toga, medijski
regulatorni okvir unapreden je i izmenama nekih zakona koji nisu medijski (dopune Zakona o
elektronskim komunikacijama, kao i prestanak vazenja spornih odredaba Zakona o kinematografiji i
Zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina - po osnovu odluka Ustavnog suda o neustavnosti
tih odredaba), a koje su otklonile njihov negativni uticaj na medijski sektor. U novembru je
Ministarstvo kulture i informisanja donelo i tri pravilnika za implementaciju Zakona o javnom
informisanju i medijima, kojima se reguliSe postupak sufinansiranja projekata za ostvarivanje javnog
interesa u oblasti javnog informisanja, dokumentacija za registraciju medija u Registar, i postupak
evidencije predstavnika i dopisniStava inostranih medija. Pravilnici treba da obezbede pravilnu
implementaciju vaznih reSenja tog zakona. Tokom decembra i Regulatorno telo za elektronske medije
(REM), koje do februara idu¢e godine treba da donese niz podzakonskih akata za implementaciju
Zakona o elektronskim medijima, objavilo je nacrte tri pravilnika koji se odnose na: zastitu prava i
interesa maloletnika u oblasti pruzanja medijskih usluga, utvrdivanje liste najvaznijih dogadaja i
pristup tim dogadajima, i nacin izricanja mera pruzaocima medijskih usluga; o tim nacrtima ¢e do kraja
godine biti sprovedena i javna rasprava. U 2014. godini je otpoceo rad i na novom Zakonu o
oglasavanju, od kog se ocekuje da pitanje oglasavanja u medijima reguliSe u skladu sa medijskim
zakonima i evropskim standardima i regulativom; Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija bi
trebalo da objavi Nacrt zakona do kraja decembra. Usvajanjem tog zakona i podzakonskih akata
Regulatornog tela trebalo bi da budu stvoreni uslovi za primenu novih medijskih zakona u punom
obimu, pod uslovom da isti budu u skladu sa medijskim zakonima.

Pored unapredenja regulatornog okvira, pozitivnhog pomaka je bilo i u oblasti digitalizacije. Pripreme za
prelazak na digitalno emitovanje terestrickog TV signala privode se kraju, tehnicki i regulatorno,
otpocela je i kampanja informisanja gradana o procesu digitalizacije, doduSe diskutabilnog kvaliteta, a
odrzani su i konsultativni sastanci nadleznog ministarstva sa medijima; medutim, i dalje nije donet
cenovnik usluga JP ETV, Sto medijima znacajno otezava da planiraju svoje poslovanje. I proces
privatizacije medija je nakon donosenja novih medijskih zakona ponovo pokrenut, posle niza godina
odlaganja, i ide svojim tokom; utihnuli su i glasovi protivnika privatizacije, sem retkih izuzetaka, a
spekulacije o tome ko ¢e biti potencijalni kupci preostalih neprivatizovanih medija postaju glavna prica
u medijskom sektoru, kada je re¢ o ovoj temi. Znacajan pomak u svom radu je napravilo Regulatorno
telo za elektronske medije, koje je, pored podzakonskih akata u decembru, u oktobru izdalo dva
saopStenja koja pojasnjavaju nacin na koji ¢e to telo do donoSenja odgovarajuceg podzakonskog akta
primenjivati odredene odredbe Zakona o elektronskim medijima (o audio-vizuelnim komercijalnim
komunikacijama i kontroli ujednacenosti nivoa tona svih programskih sadrzaja), $to je medijima od
znacCajne pomoc¢i; medutim, rad na novoj Strategiji razvoja medijske usluge radija i audio-vizuelnih
medijskih usluga, koja je veoma vazna za elektronske medije i za razvoj sektora, i dalje kasni.

Pomaka, medutim, nije bilo, kada je re¢ o napadima i pritiscima na novinare i medije. Tih sluc¢ajeva ima
u nesmanjenom broju, samo se oblici pritiska menjaju. Problem ostvarivanja slobode izraZavanja na
Internetu (kao na primer: uklanjanje tekstova, koji kriticki govore o vlasti, sa sajtova; hakerski napadi
na takve sajtove; ugrozavanje prava na iznoSenje misljenja na drustvenim mrezama tokom vanredne
situacije u zemlji zbog poplava, itd.) obeleZio je prvu polovinu godine i izazvao brojne polemike o
cenzuri i autocenzuri u srpskim medijima, da bi u drugoj polovini godine u centru pazZnje bio prestanak
emitovanja pojedinih debatnih emisija, po mnogima kao direktan rezultat pritiska vlasti. Ti slucajevi su

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 5



ponovo otvorili istu polemiku, a posluzili su i kao povod za diskusiju na sednici Odbora za kulturu i
informisanje Narodne skupstine o slobodi medija; sednica je, nakon burnih i neprihvatljivih diskusija
ispod svakog nivoa koje su iskompromitovale temu, vodenih, kako izmedu poslanika vladajuéih i
opozicionih stranaka, tako i izmedu predstavnika medijskog sektora, ipak zavrSena usvajanjem
zaklju¢aka shodno kojima se ocekuje da svi nadlezni drzavni organi reaguju na svaki eventualni
pokusaj ugrozavanja uredivacke autonomije i nezavisnosti medija i da energi¢no rade na rasvetljavanju
svih slu¢ajeva napada na novinare i medije. Koliko ¢e ti zakljucci doprineti promeni odnosa nadleznih
organa prema pravima i slobodama novinara i medija, kao i njihovim obavezama da ta prava i slobode
Stite, ali i odnosa samih novinara i medija prema svojim obavezama i ulozi koju imaju u razvoju
drustva, ostaje da se vidi u narednom periodu.

Naredna godina, 2015-ta, bi¢e godina zavrsetka privatizacije medija i prelaska na digitalno emitovanje
TV programa. Istovremeno, o¢ekuje se da ¢e se u njoj videti i prvi efekti novih medijskih zakona. Stoga
je vazno da mediji i novinari iskoriste Sansu datu novim regulatornim okvirom i izbore se za svoju Sto
bolju poziciju i za neophodne promene u sektoru. Koliko ¢e u tome uspeti, zavisi i od podizanja njihovih
kapaciteta za pravilnu implementaciju zakona, kao i jacanja njihove kontrolne uloge u tom procesu.

Stoga, ekspertskim tekstovima u ovoj publikaciji dajemo doprinos jacanju tih kapaciteta novinara i
medija. Tekstovi se odnose na vazna medijska pitanja i mogu doprineti njihovom boljem razumevanju,
a to su: - Zasto i kakva Strategija razvoja medijske usluge radija i audio-vizuelnih medijskih usluga nam
je potrebna - autor: Milo$ Stojkovi¢, advokatska kancelarija ,Zivkovi¢ & Samardzi¢“, Beograd; - Cenzura
i autocenzura u srpskim medijima - autor: advokat Slobodan Kremenjak; — Transparentnost vlasnistva u
medijima - neophodno, da li i dovoljno? - autor: Davor Glavas, medijski ekspert; — Proces digitalizacije u
Republici Srbiji - autorke: prof. dr Irini Reljin i Milena Joci¢ Tanaskovi¢, Ministarstvo trgovine, turizma i
telekomunikacija. Peti tekst predstavlja sazet prikaz dve presude Evropskog suda za ljudska prava koje
se odnose na primenu ¢lana 10 Evropske konvencije za zastitu ljudskih prava i osnovnih sloboda; obe
su donete u slucajevima u kojima je utvrdena povreda slobode izrazavanja podnosilaca predstavki -
prva je doneta po predstavci novinara povodom osude zbog objavljivanja poverljivog materijala u vezi
sa teku¢om istragom; druga je doneta po predstavci izdavaca novina povodom sudske zabrane protiv
novina radi sprecavanja daljeg objavljivanja ¢lanka koji se odnosi na bivSeg kancelara.

Beograd, 22. decembar 2014. godine



Zasto i kakva Strategija razvoja medijske usluge radija
i audio-vizuelnih medijskih usluga nam je potrebna

Milos Stojkovict

Clanom 23. novog Zakona o elektronskim medijima (,Sluzbeni glasnik RS”, br. 83/14) predvideno je da
Regulatorno telo za elektronske medije, na osnovu sagledavanja razlic¢itih potreba gradana i drustvenih
grupa, na nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou, za informisanjem, obrazovanjem, kulturnim,
sportskim i drugim sadrZajima, na srpskom i jezicima nacionalnih manjina, u saradnji sa regulatornim
telom nadleznim za elektronske komunikacije i telom nadleznim za zastitu konkurencije, utvrduje
Predlog strategije razvoja medijske usluge radija i audio-vizuelnih medijskih usluga u Republici Srbiji,
za period od sedam godina. U postupku utvrdivanja Predloga strategije sprovodi se javna rasprava. U
odnosu na pitanje o svrsi Strategije, Zakon u istom ¢lanu 23. kaZe da se njome, u zavisnosti od tehnickih
mogucnosti, analize trziSta i potreba stanovnistva, narocito ureduje vrsta medijskih sadrzaja pruzalaca
usluga u svakoj zoni pokrivanja, kao i drugi kriterijumi na osnovu kojih se raspisuje javni konkurs.

Strategiju, koja se tada zvala Strategija razvoja radiodifuzije, imali smo i po Zakonu o radiodifuziji iz
2002. godine (,Sluzbeni glasnik RS”, br. 42/02,97/04, 76 /05, 79/05 - dr. zakon, 62/06, 85/06 1 41/09).
U ¢lanu 9. tog zakona bilo je propisano da Strategiju razvoja radiodifuzije donosi tadasnja Republicka
radiodifuzna agencija, u saradnji sa regulatornim telom nadleznim za oblast telekomunikacija i uz
saglasnost Vlade Republike Srbije, na osnovu sagledavanja razli¢itih potreba gradana i drustvenih
grupa za informisanjem, obrazovanjem, kulturnim, sportskim i drugim sadrzajima, a da je zadatak
Strategije i tada bio da utvrdi broj i vrstu emitera, Zeljene zone servisa (opsluzivanja) i druge
parametre za koje se raspisuje javni konkurs. Prva i jedina Strategija razvoja radiodifuzije, po Zakonu o
radiodifuziji iz 2002. godine, doneta je 2005. godine i vazila je do 2013. godine (,Sluzbeni glasnik RS”,
br.115/05).

Prva razlika koju uoc¢avamo jeste ta da po novom zakonu Regulatorno telo samo utvrduje Predlog
strategije, dok je donosi Vlada Republike Srbije, u skladu sa ¢lanom 45. Zakona o vladi (,,Sluzbeni
glasnik RS”, br. 55/2005, 71/2005 - ispr., 101/2007, 65/2008, 16/2011, 68/2012 - odluka US,
72/2012, 7/2014 - odluka US i 44/2014). Po starom Zakonu o radiodifuziji, Republicka radiodifuzna
agencija sama je donosila Strategiju, doduse ni tada je nije mogla doneti bez saglasnosti vlade.

Druga, vaznija, razlika jeste Cinjenica da se Strategija sada i izri¢ito donosi i na osnovu analize trzista, a
ne samo analize potreba stanovniS$tva. Za analize trziSta Zakon kaZe samo toliko da se odnose na
relevantno medijsko trziSte i da ih Regulatorno telo vrs$i u saradnji sa telom nadleZnim za zastitu
konkurencije, a u skladu sa metodologijom koju samo propisuje.

Analize trziSta, kao osnov regulacije, nisu apsolutna novost u naSem pravu. Poznaju ih, na primer,
Zakon o zastiti konkurencije (,Sluzbeni glasnik RS”, br. 51/2009 i 95/2013) i Zakon o elektronskim
komunikacijama (,,SluZbeni glasnik RS”, br. 44/2010, 60/2013 - odluka US i 62/2014). Zakon o zastiti
konkurencije govori o sektorskim analizama koje Komisija za zaStitu konkurencije vrsi u odredenoj
grani privrede ili u razli¢itim granama privrede, u kojima analizira odredene kategorije sporazuma, a
sve u sluCajevima kada kretanje cena ili druge okolnosti ukazuju na moguénost ogranicavanja,
naruSavanja ili sprecavanja konkurencije. Zakon o elektronskim komunikacijama predvida da
Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poStanske usluge najmanje jednom u tri godine
vrsi analizu relevantnih trziSta, a po potrebi i dodatnih trziSta, uz primenu odgovarajucih preporuka
Evropske unije o analizi trzista i utvrdivanju znacajne trziSne snage, i pri tome saraduje sa organom
nadleZnim za zastitu konkurencije. U oblasti elektronskih komunikacija, te odgovarajuce preporuke
Evropske unije o analizi trzista su Smernice Evropske komisije za analizu trZista i procenu znacajne

1 Advokatska kancelarija ,Zivkovi¢&Samardzi¢”, Beograd
ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 7



trziSne snage na osnovu regulatornog okvira za elektronske komunikacije (Commission guidelines on
market analysis and the assessment of significant market power under the Community regulatory
framework for electronic communications networks and services 2002/C 165/03), u kojima su
navedeni osnovni principi za analizu trZiSta kojih nacionalna regulatorna tela za elektronske
komunikacije treba da se pridrzavaju.

Postavlja se, medutim, pitanje koji je smisao i domasaj analize trZista u oblasti medija. Ova analiza
zapravo je sloZenija od analiza koje poznaju pravo konkurencije i pravo elektronskih komunikacija.
Medijsko trZiSte gotovo je nemoguce analizirati izolovano od povezanih ,uzvodnih” i ,nizvodnih”
trzista, konkretno od trzista distribucije i produkcije medijskih sadrzaja. Medijsko trziSte nemoguce je
analizirati izolovano i od trZiSta oglasavanja buduc¢i da su mediji bitna karika koja povezuje oglasivace,
s jedne, i potrosace, s druge strane. Na kraju, ono Sto je za medije specificno jeste to da oni
predstavljaju osnovni izvor informisanja gradana. Zdrava konkurencija u nekim drugim industrijama
dovodi do koristi za potroSace, koja se ogleda u niZim cenama, viSem kvalitetu i bogatijoj ponudi
proizvoda ili usluga. U medijskoj industriji ovo nije dovoljno. Funkcija medija u demokratskom drustvu
insistira, pored kvaliteta i bogatstva ponude, i na njenoj raznovrsnosti, raznovrsnosti izvora
informacija, na odraZavanju pluralisticke prirode drustva, drugim re¢ima - na onome S$to obi¢no
nazivamo medijskim pluralizmom.

Ako pri tom imamo u vidu joS$ i to da analiza treba da bude osnov buduce Strategije razvoja medijske
usluge radija i audio-vizuelnih medijskih usluga, jasno je da ona ne moZe biti samo obican pregled
stanja na trziStu u prethodnom periodu. Analiza mora gledati u budu¢nost. U uslovima brzih i
dramati¢nih promena, kako tehnoloskih, tako i regulatornih, bilo bi verovatno nerealno ocekivati da
analiza gleda u budu¢nost punih sedam godina, koliko traje period za koji se po Zakonu Strategija
donosi, ali to, da bi ona morala anticipirati neku skoriju budu¢nost, uopste ne bi smelo da se dovodi u
pitanje.

Utvrdivanje vrste medijskih sadrzaja pruzalaca usluga u svakoj zoni pokrivanja, kao i utvrdivanje
drugih kriterijuma na osnovu kojih se raspisuje javni konkurs, predstavljaju temelj regulacije sektora.
Tako je bilo i pre deset godina, ali je tako i danas, bez obzira na ¢injenicu da je znacaj terestrickog
emitovanja visokom penetracijom kablovske distribucije opao. Taj temelj moZe biti solidan i, kao takav,
obezbediti razvoj sektora, kvalitet, bogatstvo i raznovrsnost medijske ponude, na zadovoljstvo i
medijske publike i oglasivaca. Moguce je, naravno, da bude i drugacije, Sto takode proizvodi posledice
koje mogu biti bolne. Za primer ove druge situacije dovoljno je prisetiti se Strategije razvoja
radiodifuzije iz 2005. godine (kojoj nije prethodila nikakva analiza trzista), i njenih zabluda o tome da
,Za potrebe komercijalne radiodifuzije na svim nivoima treba obezbediti $to vise mesta u etru”, a da je
izdavanje dozvola za, u tehnickom smislu, apsolutni maksimum onoga Sto etar moze da izdrzi ,u
saglasnosti sa principima slobodnog trzista”, te da takva konkurencija, koju je Strategija smatrala
zdravom, ,moZe doneti samo kvalitet”. Kvalitet nismo dobili, a Sest godina kasnije, Medijska strategija
Vlade Republike Srbije mogla je samo da konstatuje da je apsolutni maksimum onoga Sto etar moZe da
izdrzi rezultirao urusenim ekonomskim poloZzajem medija, njihovom finansijskom zavisno$cu,
»nekvalitetnom produkcijom, tabloidizacijom i autocenzurom”.

Valjana analiza medijskog trzista, koju su ANEM i NUNS trazili jo§ 2005. godine a tadasnja RRA
smatrala suviSnom, pokazala bi to da u medijima kvantitet ne vodi nuzno u kvalitet, a posebno ne u
raznovrsnost sadrZaja, kao i to da ,principi slobodnog trzista” neée uvek zadovoljiti ni osnovne a
kamoli specificne komunikacione potrebe razlic¢itih drustvenih grupa. Da je ta analiza uradena i da je
gledala u budu¢nost, tadasnji RRA bi mozda primetio da nam predstoji digitalizacija televizijskog
emitovanja, te da bi, umesto izdavanja dozvola za, u tehnickom smislu, apsolutni maksimum onoga $to
etar moze da izdrzi, bilo pametnije sacuvati mesto u etru za neki bududi simulkast.

Neprijatna iskustva sa Strategijom razvoja radiodifuzije iz 2005. godine morala bi da budu dovoljna
lekcija i upozorenje svima da deceniju kasnije ne ponovimo istu gresku, i da pripremi Strategije razvoja
medijske usluge radija i audio-vizuelnih medijskih usluga, ali i analizi trziSta koja toj strategiji prethodi,
pristupimo krajnje odgovorno. U protivnom, jo$ jedna decenija mogla bi biti izgubljena.



Cenzurai autocenzura
u srpskim medijima

Slobodan Kremenjak!

Krajem 2014. godine stice se utisak da se pojmovi cenzura i autocenzura koriste viSe nego ikada ranije
kada se opisuje stanje u srpskim medijima. Ovaj tekst pokuSava da odgovori na pitanja da li su takvi
navodi tacni i opravdani, o ¢emu zapravo govorimo kada govorimo o cenzuri i autocenzuri i gde je
izlaz iz postojece situacije.

Cini se da u Srbiji ovoliko povika na cenzuru i autocenzuru nismo imali jo3 od 2009. godine i usvajanja,
kako je kasnije i Ustavni sud zakljucio (,Sluzbeni glasnik RS”, br. 89/10i 41/11), neustavnog Zakona o
izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju (,Sluzbeni glasnik RS”, br. 71/2009).

Podsetimo, Medijska strategija iz 2011. godine (,,Sluzbeni glasnik RS”, br. 75/11) upravo je rezultat
protesta koji je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju iz 2009. godine izazvao
u strucnoj javnosti. U istoj toj Strategiji, u delu koji analizira postojece stanje na medijskoj sceni, ¢ak se
izricito navode autocenzura, a uz nju i tabloidizacija, kao postojeée i nesporne posledice ne
neposredno cinjenice da je tadaSnja skupStinska veéina sebi dopustila usvajanje, ispostavilo se,
neustavnog medijskog zakona, ve¢ urusenog ekonomskog polozaja medija, finansijske zavisnosti, i
neuspesno sprovedene privatizacije.

Sada je situacija ipak drugacija nego 2009. godine. Danas, izuzev Sindikata novinara Srbije (SINOS) i
Profesionalnog udruzenja novinara Srbije (PROUNS) koji su u septembru Ustavnom sudu Republike
Srbije podneli inicijativu za ocenu ustavnosti Zakona o javnom informisanju i medijima, protiveci se
pre svega odredbama o obaveznoj privatizaciji javnih medija, niko ne spori da su novi medijski zakoni,
usvojeni u avgustu, u svom ve¢em delu korak u dobrom smeru. Inicijativa SINOS-a i PROUNS-a gotovo
da bi se mogla nazvati desparatnom, Sto nikako ne znaci da oni na nju nemaju pravo. Problem je
zapravo u tome Sto SINOS i PROUNS pokusavaju da dokazu da odredba Ustava koja, kao elementarno
ljudsko pravo, jemci pravo na osnivanje medija, umesto da ogranic¢ava drzavu u slucaju da ona ovo
pravo bilo kom pojedincu uskrati, nju naprotiv ovlas¢uje da i ona sama osniva ili izdaje medije.
Postavlja se pitanje gde bi nas odvelo ako bi ljudska prava, umesto kao mehanizam ogranicenja vlasti
drzave, tumacili kao mehanizam utvrdivanja novih ovlasc¢enja vlasti, i koliko bi to uopste moglo
pomodi da cenzure i autocenzure bude manje.

S druge strane, kao i 2009. godine, Ustav i dalje jemci slobodu miSljenja i izrazavanja, kao i slobodu da
se govorom, pisanjem, slikom ili na drugi nacin traZe, primaju i Sire obavestenja i ideje. Ovo pravo na
slobodu izrazavanja moZe se zakonom ograniciti samo ako je to neophodno radi zastite prava i ugleda
drugih, ¢uvanja autoriteta i nepristrasnosti suda i zaStite javnog zdravlja, morala demokratskog
drustva i nacionalne bezbednosti Republike Srbije. Ustav takode jemci slobodu svakoga da bez
odobrenja, na nacin predviden zakonom, osniva novine i druga sredstva javnog obaveStavanja, a
televizijske i radio-stanice u skladu sa zakonom. Ustav izriCito predvida i da u Srbiji nema cenzure.
Istina, sud moze spreciti Sirenje informacija i ideja putem medija, ali samo ako je to neophodno u
demokratskom drustvu radi sprec¢avanja pozivanja na nasilno rusenje Ustavom utvrdenog poretka ili
naruSavanje teritorijalnog integriteta Republike Srbije, spreCavanja propagiranja rata ili
podstrekavanja na neposredno nasilje, ili radi spreCavanja zagovaranja rasne, nacionalne ili verske
mrZnje kojim se podstice na diskriminaciju, neprijateljstvo ili nasilje.

Cinjenica je da formalne cenzure, kao takve, nema. Nemamo u skorijoj praksi ni slu¢ajeve u kojima je
distribucija informacija bila zabranjivana odlukama sudova. Za mali broj takvih odluka donetih tokom

1 Advokat; Advokatska kancelarija ,Zivkovi¢&SamardZi¢”, Beograd

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 9



vanrednog stanja proglasenog nakon ubistva predsednika vlade Zorana Pindi¢a 2003. godine, Ustavni
sud je jo$ davno nasao da su bile neustavne.

Sta se onda na srpskoj medijskoj sceni promenilo u poslednjih godinu ili ne$to vise dana da, ako se i
slozimo da formalne cenzure nema, percepcija o tome da se medijske slobode suzavaju postane toliko
jaka.

Izgleda nam nesporno da opasnosti, rizici, pretnje, pritisci, ucene, kojima se izdavaci medija izlazu,
mogu dovesti do efekata koji su slicni efektima cenzure. Ovo nije specifi¢nost samo Srbije. Evropski
sud za ljudska prava u ¢itavom nizu svojih presuda, pocevsi jos od 1996. godine i slucaja Goodwin
protiv Ujedinjenog Kraljevstva, razvio je ideju o nefemu S$to naziva ,chilling effect”; taj pojam u
srpskom jeziku nikada nije dobio svoj potpuno adekvatan prevod, ali oznacava obeshrabrivanje
legitimnog vrSenja kakvog prava stavljanjem u izgled neke sankcije ili pravne mere. ,Chilling effect” je
zapravo sve ono Sto moZe dovesti do autocenzure.

Pitanje koje moZemo postaviti je to da li u Srbiji ima obeshrabrivanja legitimog vrSenja prava na
slobodu izrazavanja, pre svega od vlasti ali ne samo od nje, i koliko su mediji uopste sposobni da se
takvom obeshrabrivanju odupru. O ovom prvom moglo bi da se diskutuje. Jedni bi, kao argument da
obeshrabrivanja legitimog vrSenja prava na slobodu izrazavanja ima, naveli pritvaranja ljudi zbog
navodnog Sirenje panike komentarima na druStvenim mrezama o poplavama ranije ove godine. Drugi
bi, kao protivargument, mogli da navedu neSto drugo, recimo da je aktuelna, a ne neka druga vlast, ta
koja je donela medijske zakone kakve su novinarska i medijska udruZenja traZila godinama. Ono o
¢emu za diskusiju izgleda da nema prostora jeste Cinjenica da mediji gotovo da viSe uopSte i nemaju
sposobnost da se odupru pritiscima koji ih obeshrabruju u legitimnom vrSenju prava na slobodu
izraZzavanja. A to je tako pre svega zato Sto je njihov ekonomski polozaj, koji je jos 2011. godine u
Medijskoj strategiji ocenjen kao ,,urusen”, danas samo jo$ gori, a njihova finansijska zavisnost od vlasti
jos dublja.

Ovo nas dovodi do zakljucka da pritisci na medije u Srbiji danas uopste ne moraju biti ja¢i nego Sto su
bili prethodnih godina i da obeshrabrivanje legitimnog vrSenja prava na slobodu izrazavanja uopste ne
mora biti snaznije da bi dovelo do efekata koji su sli¢ni efektima cenzure. UruSen ekonomski polozaj
medija i njihova duboka finansijska zavisnost od vlasti sami po sebi dovoljni su da objasne nesporno
suzavanje prostora za debatu o pitanjima od javnog interesa u medijima. Zato nas stalno insistiranje
na rastucoj cenzuri ili autocenzuri ne priblizava resenju i ne vodi popravljanju opsteg stanja. Nuzni
preduslov popravljanja opSteg stanja na srpskoj medijskoj sceni jeste unapredenje ekonomskog
poloZzaja medija i njihovo izbavljanje iz odnosa finansijske zavisnosti od vlasti i centara finansijske
moci. Bez toga, povika na cenzuru ne pomaZze. Ukazivanje na pritiske na medije i medijske slobode i
danas je vazno, kao i uvek, ali je podjednako vaZno i insistiranje na uredenju medijskog trZista, na
posStovanju pravila konkurencije i kontroli drzavne pomod¢i. Bez ovog potonjeg, mediji nece biti
sposobni da se pritiscima odupru, koliko god glasno na pritiske ukazivali.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 10



Transparentnost vlasnistva u medijima -
neophodno, dalii dovoljno?

Davor Glavas!

Relativno je lako na nivou normativnog definisati vaZnost transparentnosti vlasnistva u medijima. [ u
razvijenijim medijskim trziStima od posebne vaznosti je da konzumenti medijskog sadrzaja znaju ko
vlasnicki ,stoji” iza objavljene informacije, kako bi se sadrzaj u svakom trenutku mogao ponderisati i s
(moguceg) aspekta promocije pojedinacnog ili grupnog, ali u svakom slucaju - partikularnog -
interesa, koji se, medutim, vrlo retko kao takav unapred i jasno definiSe. Vrlo je ¢esto, ponovimo: i u
razvijenim trziStima, re¢ o tome da se partikularno (interes) nastoji prezentovati kao opste, a onda je
posebno vazno da se u tu jednacinu, za njeno puno razumevanje, unese i vlasnicka struktura medija. U
nekim situacijama, vlasni¢ka struktura i povezani partikularni interesi mogu biti i klju¢ za instantno
razumevanje ili pak relativno jednostavno deSifrovanje pojedine urednicke odluke. U novijoj istoriji
medija, mozda je, u tom kontekstu, najdalekosezniji uticaj imala informacija koju je, ne tako davne
2000. godine, prenela Fox TV. Ko, zaista, moZe danas kazati kako bi izgledao svet i globalni odnosi da je
na klju¢nim izborima na Floridi (novembar 2000) Al Gor pobedio DZordZa Busa? Ko moZe re¢i da li bi
Al Gor, s mnogo Cvrstih argumenata na svojoj strani, zatrazio novo prebrojavanje glasova na Floridi
koji bi mu, sasvim moguce, doneli pobedu na americkim predsednickim izborima, da negde u
kriticnom trenutku Fox TV, iz njima znanih razloga, nije svetu javio o pobedi DZordZa Busa - kada za to
jo$ nije bilo sluzbene potvrde? Nikoga, dakako, ne bi trebalo da iznenadi u najmanju ruku bliskost
vlasnicke strukture Fox TV-a i klana BuSovih.

Ali, uteSimo se konstatacijom da je tu bila rec¢ o ekscesu.

Za nas i ovde, daleko je vaznija uloga transparentnosti vlasnistva u medijima u zemljama ,u tranziciji”
ili takozvanim ,novim demokratijama”, kako ih ¢esto nazivamo, a u kojima kultura pluralizma nije (ili
nije u potpunosti) usvojila standarde razdvajanja vlasnicke od uredivacke funkcije u medijima, ma
koliko ta granica mozZe biti (i naj¢eSce jeste) fluidna i u razvijenijim sredinama. Tu govorimo o situaciji
u kojoj uredivacka politika sluzi kao direktna transmisija interesa vlasnika, Cesto bez ikakve ,tampon
zone” ili zadrSke. Hrvatska, recimo, ima zavidan nivo transparentnosti vlasniStva u medijima,
podjednako kada su u pitanju Stampani i elektronski mediji. Vlasnicka struktura stampanih medija
dostupna je u javnom registru izdavaca, dok se do vlasnicke strukture svih elektronskih medija moze
do¢i uz nekoliko poteza preko web stranice regulatorne agencije. I normativno, sve je po viSim
evropskim standardima - do te mere, da se Hrvatska i u sluzZbenim dokumentima EU ¢esto navodi kao
»primer transparentnosti” kada je u pitanju vlasni$tvo u medijima. Ali, nesporazum je mogu¢ ve¢ pri
prvom narednom koraku - onom, naime, koji sledi nakon, recimo, transparentnog preuzimanja
vlasnicke strukture nekog medija, u prvom urednickom iskoraku novog vlasnika; nesporazum koji se
zove upravo onako kako je gore ve¢ navedeno - neshvatanje odvojenosti vlasniStva od uredivacke
uloge.

Uzmimo jedan sasvim sveZ primer. Pre nekoliko sedmica jedna zagrebacka advokatska kancelarija
preuzela je veéinski paket deonica najveceg izdavaca u Hrvatskoj, kompanije EPH (izdavaca ,Jutarnjeg
lista”, ,,Globusa” i drugih publikacija). Preuzimanje je obavljeno po visokim standardima, i novi vlasnik
je, takorec¢i u minuti po obavljenom preuzimanju, javno objavio da je postao vlasnik nekada vodece
medijske kuce u jugoistocnoj Evropi. Sve po zakonu, i sve po viSoj evropskoj regulativi.

ProSlo je samo tri dana dok na (celoj) naslovnoj stranici najuticajnijeg lista novog vlasnika nije
objavljena fotografija zagrebackog gradonacelnika, koji je nedugo pre toga pusten iz istraznog zatvora
da se sa slobode brani za ozbiljne optuzbe za korupciju. Empatijom impregnirana fotografija snimljena

1 Medijski ekspert



je u jednom zagrebackom Kkafi¢u, gde je gradonacelnik, eto, ,skromno i u drustvu najblizih prijatelja”
proslavio rodendan. Ova medijska jednacina je potpuno jednostavna i ima samo jedan ,x” za njeno
puno razumevanje - a to je da je novi vlasnik navedenog lista, advokat, ujedno i advokat zagrebackog
gradonacelnika, ali i dobrotvor koji je licno uplatio dva miliona evra garancije da bi se njegov klijent
branio sa slobode.

Odnos vlasnicka-uredni¢ka uloga ovde je doveden gotovo do karikaturalnog oblika. Kao takav,
medutim, ukazuje i na mnogo dublji problem - pojam i znacenje ,transparentnosti vlasniStva”
potrebno je temeljito redefinisati. lako je, van svake sumnje, i dalje neophodna kao minimum
demokratske prakse (uz sva pripadajuéa ograniCenja - kako, recimo, utvrditi pravog konacnog
vlasnika uz institut tajnih ortackih ugovora i druge oblike prikrivenog i/ili fiktivnog vlasnistva?),
transparentnost vlasnisStva mora biti proSirena s pitanja ,ko je vlasnik” na pitanje ,ko kontrolise”
medije.

To je, dakako, mnogo kompleksnije pitanje, ne samo u Srbiji, zemlji s izrazito visokim udelom drZavno
kontrolisanog oglaSivackog trzista, ve¢ i u razvijenim demokratijama. Nije izgledno da bi set novih
preporuka u tom pogledu mogao imati snagu obavezujucih zakonskih reSenja (kako, recimo, pod
zajednicki imenitelj u pitanjima transparentnosti vlasni$tva - ili definicije konflikta interesa, kao Sireg
pojma - staviti Svedsku i Finsku i, recimo, Bugarsku i Rumuniju?), ali neka nova razmisljanja ve¢ su
dobila pravo gradanstva.

lako se i dalje striktno pazi na transparentnost vlasni$tva - do te mere, da se u pojedinim zemljama-
Clanicama EU mora prijaviti svaka promena vlasnicke strukture koja prelazi od 1 do 5 posto ukupnog
vlasniStva pojedinog medija - smatra se da su potrebne i druge mere, kao, u krajnjoj liniji, pokazatelji
nezavisnosti medija.

Pre svega, rec je o preciznijem definisanju onih elementa koji, oigledno, uti¢u na uredivacku politiku
(do nivoa cenzure i autocenzure u sredinama u kojima je ,transmisija” vlasniStva i uredivanja
oCiglednija i direktnija), a nisu nuzno vezani za vlasni¢ku strukturu. Kriza (a u nekim sredinama i
slom) oglaSivackog trziSta ima kao posledicu, do neke mere i paradoksalno, sve veéu zavisnost
izdavaca (odnosno, koncesionara elektronskih medija) u odnosu na velike oglaSivace. Rec je o situaciji
koja se, moZda neSto oStrijim vokabularom, ve¢ naziva ,piramidom straha” - vlasnici zavise od
oglaSivaca; urednici od vlasnika; novinari od urednika - a sve posleditno rezultira ili sve veCom
infiltracijom PR-a i prikrivenog oglaSavanja u ono Sto bi trebalo da bude urednicki oblikovan sadrzaj,
ili ve¢ spomenutim bujanjem cenzure i autocenzure, u svim svojim suptilnim ili otvorenim oblicima.
Zaista, ima li u medijima priloga koji bi bili kriticni prema nekome iz grupe pet ili deset najvecih
oglaSivaca - a da sadrzaj odrazava interes javnosti, a ne interese nekog moguceg trziSnog konkurenta?

[ jedna i druga situacija - kojih su medijski profesionalci bolno svesni - ukazuju na potrebu barem
delimicne transparentnosti u prostoru oglasivacke politike. Nesporno je da oglaSivaci uticu (ili mogu
uticati) na uredivacku politiku u jednakoj meri, ako ne i efikasnije od samog vlasnistva. Cini se stoga
gotovo kao samorazumljiva preporuka specijalizovanih tela Evropske komisije da se prostor
transparentnosti proSiri s postoje¢eg standarda javne objave (ili javno dostupne) vlasnicke strukture
medija, na polugodis$nju ili godiSnju objavu liste oglasivaca koji su u datom periodu premasili udeo od
10 posto u ukupnoj marketinskoj zaradi pojedina¢nog medija - sve u cilju da se publici da i ta, vaZna,
informacija o moguc¢im uticajima na balans sadrzaja koji konzumiraju, ili o mogucoj sklonosti izdavaca
pojedinoj poslovnoj i/ili lobistickoj grupaciji. Jo$ jednom: legitimno je zastupati partikularne interese
(nije li, na kraju krajeva, i institucija poput The New York Timesa otvoreno pristrasna kada je u
pitanju, recimo, podrska jednom kandidatu na americkim predsednickim izborima), ali je apsolutno
vazno da ta ,pristrasnost” bude vidljiva, ocita, argumentovana i, narocito, da se ne skriva ispod egide
,0pSteg” interesa.

Obaveza izdavaca/koncesionara da javnosti pruzi uvid u strukturu oglasSivaca moze svakako biti
znacajan korak prema transparentnosti ili jednostavnijem prepoznavanju sadrZaja, nazovimo to tako.
U istom je rangu i preporuka da se javnosti stave na uvid (kvartalno, polugodisnje, godiSnje) izvestaji o
finansijskom poslovanju medijskih kuca. Nije, naravno, re¢ o nameri da se ulazi u prostor koji se

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 12



legitimno definiSe kao poslovna tajna. Ali, polazeéi od pretpostavke da svaki medij (bez obzira na to
kako samog sebe, vlasnicki i sadrzajno, definiSe) ima i funkciju javnog medija, ¢ini se logi¢nim da se toj
istoj javnosti podastru podaci o finansijskom poslovanju. Da li je javnosti vazan podatak o
hipotekarnom pravu koje banka ,x” ima u odnosu na neku medijsku ku¢u? Da li je javnosti vazan
podatak o novom Kkreditu koji banka ,x” daje izdavacu koji se nasao u poslovnim tesko¢ama? Ima li
javnost prava na uvid u finansijsku ,karticu” izdavaca, znajuci da, kao Sto je to slucaj kod jedne vece
medijske grupacije u Hrvatskoj, potrazivanja samo jedne banke dvostruko premasuju aktivu tog istog
izdavaca? Utice li takva situacija (nimalo unikatna) na uredivacku politiku tog izdavaca, pa makar i
samo u odnosu na tu banku? Svakako; kako drugacije tumaciti, recimo, situaciju da je kolektivna tuzba
desetina hiljada korisnika kredita vezanih uz $vajcarske franke protiv najveéih banaka u Hrvatskoj u
medijima dobila prostor primeren, recimo, banalnoj saobracajnoj nesreci?

Jos$ je jedan vazan aspekt transparentnosti vlasnistva koji traZi i ocekuje novo tumacenje.

Naime, jedan od klju¢nih razloga zbog kojih se insistira na transparentnosti vlasnis$tva jeste nastojanje
da se, barem na nivou formalno prijavljene strukture, spreci monopolska pozicija, u onim okvirima u
kojima to reguliSu nacionalna zakonodavstva. Iako je cilj i smisao ogranicenja koncentracije vlasnista
razumljiv (sprecavanje dominacije jedne grupacije, bila ona medijska, politicka, poslovna ili
kombinacija svih triju, da ima dominantan - a po definiciji partikularan - uticaj na oblikovanje javnog
mnjenja), sprovodenje tog nacela u praksi postaje sve kompleksnije.

Pre svega, na otvorenom i globalizovanom trZistu (a medijsko trZiSte je, po prirodi stvari, i jedno i
drugo) sve je teZe primenjivati standarde koji nisu univerzalno prihvaceni, jer se time daje osetna
pocetna prednost medijskim kuéama koje podlezu, po pitanju koncentracije vlasniStva, manje
restriktivnoj legislativi. MoZe se, potpuno opravdano, primetiti da se ovde govori o interesu kapitala a
ne nuzno o interesu medijskih konzumenata, ali ta razlika ionako postaje u sve vecoj meri akademska,
a ne prakti¢na. Cinjenica je takode da, sa svim pozitivnim i negativnim posledicama - a prerano je jo$
za jednu ,¢vrstu” ocenu - konvergencija medija i nagli rast novih komunikacijskih platformi ¢ini dobar
deo odredbi o takozvanom dijagonalnom vlasniStvu naprosto zastarelim. Socijalne mreze pre desetak
(preciznije: 11) godina nisu postojale - danas obuhvataju oko dve milijarde korisnika. Kako ih uopste
»obuhvatiti” legislativom, pa makar i u najelementarnijem obliku, kada je njihov rast (i aritmeticki i
kvantni) naprosto brzi od bilo kog zakonodavca, pa i onog s najboljim namerama i/ili razumevanjem
procesa?

Ukoliko na tom podrucju trazimo ideju vodilju (s obzirom na to da, iz svih ve¢ navedenih razloga, ne
moZemo govoriti o sistematski oblikovanoj zajednickoj politici), onda se ona krefe u pravcu
ublazavanja odredbi o koncentraciji vlasniStva (onome Sto se sve ceS¢e naziva ,eksternim
pluralizmom”, odnosno postojanjem veceg broja medijskih aktera na trzistu) i stavljanju znacajnijeg
naglaska na tzv. ,interni” pluralizam, odnosno pluralizam ponudenog sadrzaja, nezavisnog od broja
izdavaca/ koncesionara. U nekoliko referentnih slu¢ajeva Evropska komisija je zakljucila da, ukoliko je
ispunjen uslov raznolikosti sadrzaja, konsolidacija vlasni$tva nad medijima moze imati ,pozitivhu
ulogu” u razvoju manjih trzista. Kupovinom, investiranjem i razvojem regionalnih i lokalnih listova, na
primer, veliki medijski koncerni doprinose odrzanju tog medijskog sektora, ¢ime mogu prevladati
moguce negativne posledice koncentracije vlasni$tva. Cak i na velikim trZistima, poput Francuske i
Nemacke, koncentracija vlasnistva, pa i kada su u pitanju vodeéi nacionalni dnevni listovi, mozZe se, po
misljenju Komisije, smatrati prihvatljivom, upravo zbog ¢injenice da su, i jedna i druga zemlja, uspele
odrzati aktivno trziSte lokalnih dnevnih listova. Na nivou dnevne prakse, zajednicka nabavka
novinskog papira kod Stampanih medija, ili pak zajedni¢ka kupovina (odnosno, produkcija) radijskog i
televizijskog programa kod elektronskih medija, moze u velikoj meri smanjiti troSkove poslovanja, i,
barem nacelno gledajudi, unaprediti kvalitet ponudenog sadrzaja.

Naravno, potpuno smo svesni ¢injenice da je rec o resenjima koja podrazumevaju visok nivo medijske
pismenosti, kao i interakciju trziSta, javnosti, regulatornih i samoregulatornih tela - ukratko:
odgovornog odnosa svih ucesnika u procesu. MoZemo, naravno, zakljuciti da pojedine zemlje ¢eka dug
i mukotrpan put do tog nivoa odgovornosti (pri ¢emu taj put ne mora uvek i ne mora nuzno biti
ireverzibilan), ali - alternative, zapravo, nema.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 13



[ jo$ jedna, zavr$na, primedba. Namerno smo u svim prethodnim pasusima, uz navodenje primera koji,
doduse, nisu iz Srbije, ali mogu biti lako lokalno prepoznatljivi, govorili o ,standardu” i ,preporuci”, a
ne o ,obavezi”. Naime, u nekoliko navrata ve¢ spomenuta raznolikost medijskog trziSta (jedna Finska,
recimo, ima izmedu 25 i 30 puta vece oglaSivacko trziste - gledajuci po ,glavi stanovnika” - od Srbije),
kao i znacajne razlike u demokratskoj i institucionalnoj praksi, ¢ine vrlo malo verovatnim usvajanje
nekog opsteg (i obaveznog) seta pravila za sve. To, naravno, niposto ne znaci da te predloge treba
unapred odbaciti (jer, eto, nisu deo acquisa i ne ulaze ni u jedan ,pregovaracki paket”); naprotiv, to bi
trebalo znaciti obavezu njihove pazljive rasprave, kako bi se, u krajnjoj liniji, pokazalo da je i po pitanju
usvajanja preporucenih standarda rec o prihvatanju smisla i ,duha” bolje prakse, a ne samo slova iz
poglavlja ,obavezno”.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 14



Proces digitalizacije
u Republici Srbiji

prof. dr Irini Reljin(1). (2), Milena Joci¢ Tanaskovi¢ (3)

MreZa za digitalno terestricko emitovanje televizijskog signala

Republika Srbija je, kao i sve evropske zemlje, na Regionalnoj konferenciji o radio komunikacijama
Medunarodne unije za telekomunikacije (ITU), odrzanoj juna 2006. godine u Zenevi (ITU RRC06),
potpisala sporazum GEO06 kojim se obavezala da najkasnije do 17. juna 2015. godine prede na digitalno
emitovanje terestrickog TV signala. Taj sporazum je SkupsStina Republike Srbije ratifikovala 5. maja
2010. godine.

Kada je oktobra 2008. godine tadasnje Ministarstvo za telekomunikacije i informaciono drustvo
(MTID) formiralo Meduresorsku radnu grupu s ciljem da izradi Nacrt strategije za prelazak sa
analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog programa u Republici Srbiji, mnoge evropske
zemlje ve¢ su ozbiljno radile na procesu digitalizacije televizije, a neke su ga ve¢ bile i zavrsile. Ovu
radnu grupu Ccinili su, pored predstavnika MTID, i predstavnici RATEL-a (danaSnje Regulatorne
agencije za elektronske komunikacije i poStanske usluge), RRA (danasSnjeg Regulatornog tela za
elektronske medije) i Ministarstva kulture. Uporedo sa pisanjem te strategije, radilo se i na izdvajanju
emisione tehnike iz RTS-a. To je proces koji je sproveden u svim evropskim zemljama (izuzev
Slovenije) i podrazumeva da se, umesto televizijskih emitera, na medijskom trzi$tu razdvajaju operator
mreZe za distribuciju i pruzalac medijskog sadrZaja. Izdvajanje operatora mreZe u digitalnoj tehnologiji
ima veliki znacaj jer se, zbog efikasnosti tehnologije, u jednom televizijskom kanalu sada prenosi veéi
broj televizijskih programa. Dakle, ve¢i broj programa se multipleksira i koristi zajednicki resurs,
mrezu i frekvencijski kanal. Najrasprostranjenija mreza televizijskih predajnika, sa najboljim
lokacijama antenskih stubova, postojala je u okviru javnog servisa - Radiodifuzne ustanove Radio
televizija Srbije. Stoga je Vlada Republike Srbije usvojila Zakljuc¢ak o izdvajanju emisionog sistema iz te
ustanove i o formiranju novog preduzec¢a, decembra 2008. godine.

Strategiju za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog programa u Republici
Srbiji Vlada RS je usvojila jula 2009. godine. Ona je propisala Cetiri znacajne stvari. Odabran je standard
za kompresiju video signala MPEG-4, verzija 10. Za emitovanje digitalnog terestrickog signala je
odabran standard DVB-T2. Za tip mreZe je izabran jednofrekvencijski (Single Frequency Network), a za
arhitekturu mreze model sa regionalnim insertovanjem programa zasnovan na uvodenju IP (Internet
Protokol) tehnologije. Sve ove odluke donete su u vreme kada su navedeni standardi bili tek usvojeni i
one su doprinele velikoj uStedi u koriS¢enju radio-frekvencijskog spektra, jer je upotrebom veoma
efikasnih standarda programe moguce smestiti u mnogo manji broj frekvencijskih kanala nego Sto je to
moguce primenom drugih, tada starih, manje efikasnih standarda za digitalno emitovanje. U
meduvremenu, mnoge evropske drzave koje su ve¢ imale digitalno emitovanje televizijskih programa
promenile su standard, kako bi efikasnim metodama oslobodile Sto vise frekvencijskog spektra i tako
obezbedile prostor za uvodenje Sirokopojasnih servisa u okviru mobilnih sistema. Radiofrekvencijski
opseg koji se oslobada prelaskom sa analognog na digitalno emitovanje televizijskih programa zove se
digitalna dividenda. Digitalna dividenda 1 pokriva opseg frekvencija 790-862MHz, koje su opredeljene
za koriS¢enje u mobilnim telekomunikacionim sistemima. Tako se obezbeduje da operatori mobilnih
sistema u tom opsegu primene nove tehnologije, poput LTE, to jest da razviju mreZu Cetvrte generacije
mobilnih telekomunikacionih sistema. Odluka o nameni opsega 700MHz (digitalna dividenda 2) biée
doneta na Svetskoj konferenciji o radio-komunikacijama WRC-15, koja ¢e biti odrzana naredne godine.

1 Pomoc¢nica ministra, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
2 Profesorka, Elektrotehnicki fakultet, Univerzitet u Beogradu,
3 Savetnica u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 15



Taj radio-frekvencijski opseg ¢e takode biti iskoriS¢en za pruzanje usluga Sirokopojasnog mobilnog
pristupa.

Odluku o osnivanju Javnog preduzecéa za upravljanje emisionom infrastrukturom Vlada RS je donela
oktobra 2009. godine; medutim, JP ETV prakti¢no pocinje sa radom tek 1. januara 2011. godine, kada
zaposleni iz RTS-a i strogo pravno gledano prelaze u novo preduzece. Uslovi u kojima je novoosnovano
preduzece trebalo da zapocne proces digitalizacije televizije nisu bili zadovoljavaju¢i. RTS nikada nije
imao dovoljno sredstava za odrzavanje lokacija i emisione tehnike uopste, dok je mreza predajnika
prakti¢no unistena u bombardovanju 1999. godine. Stoga je bilo neophodno obnoviti lokacije i nabaviti
opremu za emitovanje i distribuciju digitalnog terestrickog TV signala. Iz tog razloga je Ministarstvo za
telekomunikacije i informaciono drustvo tokom 2008. i 2009. godine konkurisalo i dobilo projekat
kojim se iz pretpristupnih fondova EU finansira nabavka opreme za razvoj mreZe za distribuciju i
emitovanje TV signala. Kao rezultat uspesno zavrSenog tendera, dobijena je oprema u vrednosti od
osam miliona evra. Iz IPA fondova su takode bile finansirane i konsultantske usluge eksperata iz BBC
World Service Trust-a koji su timu Ministarstva i JP ETV viSe od dve godine pomagali u sprovodenju
procesa digitalizacije. Dodatnu opremu ETV je dobio kroz tender finansiran kao nacionalna
kontribucija IPA projektu, i to u iznosu od 3,25 miliona evra.

Pravilnik o prelasku sa analognog na digitalno emitovanje televizijskog programa i pristupu
multipleksu u terestrickoj digitalnoj radiodifuziji Ministarstvo je donelo februara 2011. godine. Ovaj
Pravilnik je menjan i aZuriran u zavisnosti od toga u kojoj je fazi bio proces prelaska sa analognog na
digitalno emitovanje programa.

Dakle, lokacije JP ETV morale su biti obnovljene, da bi na njima mogla da se instalira oprema. Na vec¢ini
lokacija, koje su uglavnom nepristupacne i na velikim nadmorskim visinama, bilo je potrebno izvrsiti
sanaciju postojecih, ili izgraditi nove objekte. Ministarstvo je krajem 2011. godine raspisalo tender za
obnovu 25 najvaznijih ETV-ovih lokacija, ¢ija je rekonstrukcija pri kraju. Takode, u toku je i obnova jos
50 manjih emisionih lokacija, Sto se takode finansira iz budZeta RS. Za svaku od lokacija na kojoj se
izvode ozbiljniji radovi potrebno je resiti vlasnicke odnose, pribaviti lokacijske dozvole, izraditi
projekte i uraditi tehnicku kontolu, pribaviti gradevinske dozvole i na kraju ugovoriti izvodenje i
izvesti obimne gradevinske radove, Sto uopste nije lak niti kratkotrajan posao.

JP ETV pocinje da emituje digitalni terestricki TV signal 21. marta 2012. godine, kroz takozvanu
Inicijalnu mrezu, opremljenu uredajima nabavljenim u okviru IPA projekta. I pored ozbiljnog
nedostatka slobodnih frekvencija, predstavnici RATEL-a i JP ETV nasli su moguénost za emitovanje TV
signala, veoma malim snagama, sa 13 predajnika i dva gep filera. Digitalnim signalom bili su pokriveni
veci gradovi, Sto je ¢inilo oko 15% stanovnika Srbije. Uspostavljena je prva SFN mreZa, a inZenjeri ETV-
a poceli su da sticu prva iskustva u digitalnom emitovanju. Celokupna oprema finansirana iz IPA
fondova ve¢ je bila instalirana, ali nije mogla biti potpuno iskoriS¢ena zbog nepostojanja dodatnih
slobodnih frekvencija na kojima bi digitalni signal bio emitovan. U trenutku kada je jedan emiter sa
nacionalnim pokrivanjem izgubio dozvolu za emitovanje programa sti¢u se uslovi za proSirenje
Inicijalne mreZe. Sredinom novembra 2013. godine pusteno je u rad ukupno 35 predajnika i gep filera,
tako da je signalom bilo pokriveno preko 75% stanovnika Srbije.

Da bi se proces prelaska sa analognog na digitalno emitovanje terestrickog TV signala uspesno priveo
kraju, neophodno je uloziti dodatna sredstva, tako da je ETV, uz podrsku Ministarstva, pocetkom ove
godine krenuo u pregovore o kreditu sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD). Pregovori su
uspesno zavrSeni septembra ove godine potpisivanjem ugovora o kreditu, u maksimalnom iznosu od
24 miliona evra. Najveci deo sredstava bice iskorisS¢en za nabavku preostale opreme za distribuciju i
emitovanje digitalnog terestrickog TV signala, kao i za rekonstrukciju dodatnih 56 lokacija sa kojih ¢e
taj signal biti emitovan.

Jedan od bitnih preduslova za uspeSno sprovodenje procesa prelaska sa analognog na digitalno
emitovanje programa bilo je usvajanje odgovarajuée zakonske regulative. Ministarstvo odgovorno za

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 16



telekomunikacije usvojilo je Zakon o elektronskim komunikacijama u junu 2010. godine. U
meduvremenu je usvojeno viSe od dvadeset podzakonskih akata i nekoliko strategija koje se direktno
ili indirektno odnose i na digitalizaciju. Medutim, za sprovodene ovog postupka bilo je neophodno
usvojiti i skup medijskih zakona, od kojih je svakako najznacajniji Zakon o elektronskim medijima,
usvojen ovog leta.

Ministarstvo trenutno radi na izmenama Pravilnika o prelasku. Ideja je da se Plan prelaska, odnosno
rokovi za pocetak simulkasta i gaSenje analognih servisa po zonama raspodele, promeni u odnosu na
vazeci Pravilnik, u smislu da ¢e prvo biti iskljuceni alotmenti sa manjim brojem stanovnika, odnosno sa
manjim brojem STB uredaja koje je potrebno obezbediti. Kako se datum konacnog iskljucenja
analognog signala bude pribliZavao, na trziStu ¢e biti sve vise odgovarajuc¢ih uredaja. Plan je da se prvo
iskljuci alotment VrSac, 28. februara 2015. godine, za njim alotmenti u Vojvodini zaklju¢no sa 15.
martom 2015. godine, zatim Avala 31. marta 2015. godine, alotmenti Rudnik - Crni Vrh Jagodina, Deli
Jovan, Tornik — Ov¢ar i TupiZnica 30. aprila 2015. godine i kona¢no, Besna Kobila, Jastrebac, Kopaonik i
Cer - Maljen 29. maja 2015. godine. Istovremeno, Predlog izmena pravilnika propisuje da ¢e se prvi
multipleks popunjavati programima javnih medijskih servisa u Republici Srbiji i imaocima dozvola za
emitovanje televizijskog programa na podrudju cele Republike Srbije. S obzirom na ¢injenicu da u
drugom multipleksu ima dovoljno mesta za sve imaoce dozvola za emitovanje televizijskog programa
na regionalnim i lokalnim podruéjima, a u cilju davanja podrske razvoju novih tehnologija, na ovaj
nacin ¢e u prvom multipleksu biti mesta za programe emitovane u HD formatu.

Prijem digitalnog televizijskog signala

Proces digitalizacije, medutim, ne moZe biti zavrSen dok se ne obezbedi odgovarajuc¢a prijemnicka baza
onim gradanima koji gledaju iskljucivo terestricku televiziju. Broj ovih domadinstava je, prema
podacima RATEL-a, oko milion. Da bi olakSalo gradanima kupovinu STB-ova i odgovaraju¢ih TV
prijemnika, Ministarstvo je registrovalo Zig garancije ,digital TV” kod Zavoda za intelektualnu svojinu.
Ukoliko STB uredaj ili televizor ispunjavaju tehnicke zahteve odredene OpsStim aktom o zigu garancije
»digital TV” za terestricko emitovanje televizijskih signala u RS, oni mogu biti oznaceni Zigom garancije.
Proizvodac, zastupnik, uvoznik ili prodavac prijemnika digitalnog TV signala, registrovan na teritoriji
Republike Srbije, daje Ministarstvu izjavu pod punom materijalnom i krivic(nom odgovorno$éu da
prijemnik koji oznacava Zigom garancije ispunjava uslove iz OpSteg akta. Izjava se daje na Obrascu
ispunjenosti uslova za zZig garancije ,,digital TV”.

Da bi pomogla pojedinim materijalno ugrozenim kategorijama stanovniStva, Vlada RS je u oktobru
2014. godine usvojila Uredbu na osnovu koje ¢e se obezbediti besplatni STB uredaji. Uredbom je
odredeno da pravo na dodelu besplatnih STB uredaja imaju: korisnici prava na novcanu socijalnu
pomo¢, korisnici prava na dodatak za pomo¢ i negu drugog lica po Zakonu o socijalnoj zastiti i Zakonu
o penzijskom i invalidskom osiguranju, kao i penzioneri koji Zive sami i ¢ija penzija nije veca od
najniZeg iznosa penzije utvrdenog u osiguranju zaposlenih (13.288,01 dinara). Prijava za dobijanje
besplatnog STB uredaja moze se podneti u centrima za socijalni rad i filijalama Fonda PIO, a javni poziv
ugrozenim gradanima Ministarstvo je objavilo 17. novembra. STB uredaji ¢e biti dostavljeni na kué¢nu
adresu prijavljenih gradana.

Kada govorimo o promociji procesa digitalizacije, ona je prevashodno okrenuta ka elektronskim
medijima, ¢ija je obaveza da podrZze proces prelaska na digitalno emitovanje obaveStavanjem gradana
o kljutnim pitanjima. Nosioci promocije su javni servisi (RTS i RTV), a partneri u procesu su
Regulatorno telo za elektronske medije (REM) i svi emiteri (nacionalni, regionalni i lokalni). Promocija
¢e takode obuhvatiti Stampane medije, Internet portale, drustvene mreze, kao i direktni kontakt sa
gradanima. Trenutno se na naSim televizijama emituje spot ,Digitalizacija je stigla”, koji ima za cilj da
objasni gradanima kakav je uredaj neophodno nabaviti da bi se nesmetano gledala digitalna televizija.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 17



Trenutno stanje mreze ETV-a

ETV trenutno emituje digitalni signal kroz mreZu od 74 predajnika i gep filera koji pokrivaju preko
93% stanovnistva naSe zemlje. Plan ETV-a je da se u konac¢noj mrezi signal u prvom multipleksu
emituje sa 208 lokacija, dok je za drugi i tre¢i multipleks neophodno 89 emisionih lokacija. U skladu sa
vazecom regulativom, obaveza JP ,Emisiona tehnika i veze” je da pokrije najmanje 95% stanovniStva
programima u prvom multipleksu, a najmanje 90% stanovniStva programima Kkoji ¢e biti u drugom i
trecem multipleksu.

Obaveze regionalnih i lokalnih emitera u procesu digitalizacije

Koncepcija digitalne terestricke televizije zasniva se na principu da postoji operator mreZe i
multipleksa koji sve poslove u vezi sa distribucijom i emitovanjem TV signala preuzima od emitera.
Samim tim, obaveze emitera u vezi sa distribucijom i emitovanjem televizijskog signala preuzima
operator, tako da oni postaju pruzaoci medijskog sadrzaja. Pruzalac medijskog sadrzaja ¢e morati da
dopremi signal (u analognom ili digitalnom formatu) do nekog centra, takozvanog headend-a, gde e
ETV prikupljati programe iz odredenog regiona, multipleksirati ih i pripremati za emitovanje.
Istovremeno, pruzaoci medijskog sadrzaja viSe nece imati obavezu placanja naknade za koriséenje
radio-frekvencija, $to takode postaje obaveza operatora. Postavlja se pitanje koliko ¢e usluga koju ¢e JP
ETV pruzati svim nacionalnim, regionalnim i lokalnim televizijama koStati. TroSkovi ETV-a su prili¢no
veliki, neophodno je platiti sve trosSkove za opremu, kao i za tekuce odrzavanje cele mreZe, odnosno za
zaposlene. Izrada cenovnika po kome ¢e JP ,Emisiona tehnika i veze” naplaéivati svoje usluge je u
zavrsnoj fazi i svakako da je cilj da se pronade resSenje koje ¢e olaksati prelazak na novu tehnologiju
svim medijima. Cena koju bi, prema trenutnom planu, placali javni servisi kao i televizije sa
nacionalnim pokrivanjem, kre¢e se u okvirima troskova koje navedene televizije imaju sada, u
analognom domenu. Jedna od ideja, a koja ¢e najverovatnije biti prihvaéena, jeste to da regionalne i
lokalne televizije dobiju veliki popust u nekom periodu na stvarne cene usluga koje bi inace placali
ETV-u. Napominjemo da kona¢nu odluku o cenovniku donosi Vlada RS.

U skladu sa Pravilnikom o prelasku sa analognog na digitalno emitovanje, ETV je u obavezi da,
najkasnije 45 dana pre isklju¢ivanja analognog i prelaska na digitalno emitovanje TV programa, dostavi
Regulatornom telu za elektronske medije (REM) raspoloziv kapacitet u multipleksima. U roku od 30
dana REM mora da donese odluku o pristupu multipleksu za svakog pojedinacnog imaoca dozvole.
Tehnicki i ekonomski uslovi pristupa se reguliSu ugovorom koji zakljuCuje JP ETV sa svakim
pruzaocem usluge televizijskog emitovanja. Ovaj ugovor samim tim postaje sastavni deo dozvole za
emitovanje, tako da bez ugovora program nijedne televizije ne¢e mo¢i da bude emitovan od strane
ETV-a.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 18



Evropski sud za ljudska prava
Informatori o praksi Suda?

Informator br. 176 - jul 2014. godine

CLAN 10.

Sloboda izrazavanja

Osuda novinara zbog objavljivanja poverljivog materijala u vezi sa teku¢om istragom: povreda

A.B. protiv Svajcarske - 56925/08
Presuda 1.7.2014. [Deo II]

Cinjenice - 15. oktobra 2003. godine podnosilac predstavke, novinar, objavio je ¢lanak u nedeljnom
magazinu o krivicnom postupku koji je voden protiv vozaca kome je odreden pritvor nakon incidenta u
kom je uleteo svojim automobilom medu peSake, ubivsi njih troje i povredivsi osmoro, pre nego Sto se
bacio sa Lozanskog mosta. Clanak je opisao optuzenog i dao kratak pregled pitanja koja su mu
postavljena od strane policije i istraznog sudije, zajedno sa njegovim izjavama, i bio je ilustrovan
fotografijama pisama koja je poslao sudiji. Clanak takode sadrZi kratak pregled izjava supruge i
doktora okrivljenog. Krivi¢ni postupak je voden protiv novinara, na predlog javnog tuZioca, zbog
objavljivanja poverljivih dokumenata. U junu 2014. godine istrazni sudija osudio ga je na uslovnu
kaznu zatvora u trajanju od jednog meseca, koju je Policijski Sud Lozane naknadno zamenio kaznom od
4.000 $vajcarskih franaka (oko 2.667 evra). Zalba podnosioca predstavke protiv te presude nije imala
uspeha.

Pravo - Clan 10: KaZnjavanje podnosioca predstavke zbog kori$éenja i reprodukcije dokaza iz
predmeta u istraznom postupku u svom ¢lanku predstavljalo je meSanje u njegovo pravo na slobodu
izrazavanja. To meSanje bilo je propisano zakonom. IzreCena mera teZila je legitimnim ciljevima
sprecavanja ,otkrivanja dokaza primljenih u poverenju”, ,o¢uvanja ugleda i nepristrasnosti sudstva” i
zastite ,ugleda i prava drugih”.

Clanak je bio baziran na sudskom postupku u vezi sa incidentom koji je, s obzirom na posebne
okolnosti u kojima se dogodio, momentalno pobudio zanimanje javnosti i doveo do Sirokog
interesovanja medija za slucaj, kao i za to kako je isti voden od strane pravosuda. U spornom ¢lanku
podnosilac predstavke osvrnuo se na karakter okrivljenog i pokuSao je da razume njegove motive,
naglasavajuci nac¢in na koji su policija i sudski organi postupali sa okrivljenim koji je, izgleda, imao
psihijatrijske probleme. Takav ¢lanak se, stoga, odnosi na stvar koja jeste od opSteg interesa.

Podnosiocu predstavke, iskusnom novinaru, nije moglo biti nepoznato da su dokumenti koji su dosli u
njegov posed bili zasti¢eni tajnoS¢u sudske istrage. U datim okolnostima, on je morao da postupa u
skladu sa obavezuju¢im odredbama koje se primenjuju u takvim slucajevima.

Ceneci znacaj suprotstavljenih interesa, Sud je primetio da se Federalni sud zadrzao na tome da je i
prerano otkrivanje izjava okrivljenog i njegovih pisama sudiji nuzno povredilo pretpostavku nevinosti
optuzZenog i njegovo pravo na pravicno sudenje. Medutim, pitanje da li je optuZeni bio kriv za ono za
Sta je optuZen nije bilo predmet spornog teksta, a prvo sasluSanje po optuznici nije se dogodilo viSe od
dve godine nakon objavljivanja spornog teksta. Dalje, postupak protiv okrivljenog vodio je sudija

1 Izvodi iz zvani¢nih ,Informatora o praksi Suda” Evropskog suda za ljudska prava, dostupnih na Internet prezentaciji Suda;
prevod uradila advokatska kancelarija ,Zivkovi¢&SamardZi¢”, Beograd

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 19


http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/pages/search.aspx?i=001-145361#{"itemid":["001-145361"]}

pojedinac. Vlada nije utvrdila kako je otkrivanje ovakve vrste poverljivih informacija moglo negativno
uticati na pretpostavku nevinosti okrivljenog ili na ishod sudenja.

Vlada je navela da je objavljivanjem poverljivih dokumenata iz istrage povredeno pravo na privatan
zZivot okrivljenog. Medutim, okrivljeni je propustio da koristi bilo koje pravno sredstvo koje mu je bilo
na raspolaganju u skladu sa $vajcarskim pravom, kojim je mogao da traZi naknadu Stete nanete
njegovom ugledu. Drugi legitimni cilj na koji se vlada poziva postao je iz tog razloga manje ubedljiv, u
okolnostima konkretnog slucaja. Vlada zato nije dovoljno opravdala sankcije odredene podnosiocu
predstavke povodom objavljivanja licnih informacija koje se ticu optuzenog.

U vezi sa vladinom kritikom forme predmetnog clanka, trebalo bi imati u vidu da ¢lan 10 Konvencije
Stiti ne samo sadrzaj izrazenih ideja i informacija vec i formu u kojoj se one prenose. Shodno tome, nije
na Sudu, niti je bilo na nacionalnim sudovima, da Stampi namece sopstvene poglede u vezi sa tim kakvu
tehniku izvestavanja novinari treba da primenjuju.

Konacno, iako je kazna bila izreCena za ,sitan prestup”, najniZzu kategoriju prestupa predvidenu
$vajcarskim Krivi¢nim zakonikom, i iako su teZe sankcije, ukljucujuci i zatvorsku kaznu, mogle za ovaj
prestup biti odredene, ,odvraéajuéi efekat” kazne, iako je to svojstveno svakoj krivi¢noj sankciji, u
konkretnom slucaju nije bio beznacajan. S tim u vezi, ¢injenica da je neko uopSte osuden moZze u
odredenim slucajevima imati ve¢i znacaj od toga da mu je izrecena minimalna kazna. Sud je zato nasao
da je izrecena kazna nesrazmerna cilju kome se teZilo.

U navedenom smislu, osuda podnosioca predstavke nije ispunila uslov postojanja ,snazne druStvene
potrebe”. Iako osnov za osudu jeste bio ,relevantan”, on nije bio ,,dovoljan” da opravda takvo meSanje u
pravo podnosioca predstavke na slobodu izrazavanja.

Zakljucak: povreda (Cetiri prema tri glasa).

Clan 41: nije podnet zahtev za naknadu $tete.
(Videti takode Dupuis i ostali protiv Francuske, 1914/02, 7. jun 2007. godine, Informator 98)

CLAN 10

Sloboda izrazavanja

Sudska zabrana protiv novina radi sprecavanja daljeg objavljivanja ¢lanka koji se odnosi na
bivSeg kancelara: povreda

Axel Springer AG protiv Nemacke (br. 2) - 48311/10

Presuda 10.7.2014. godine [Deo V]

Cinjenice - Podnosilac je dru$tvo sa ograni¢enom odgovorno$¢u Axel Springer AG. Pored drugih
aktivnosti, drustvo je i izdavac visoko-tiraznih dnevnih novina Bild. Nemacki kancelar Gerhard Sreder,
koji je bio na poloZaju od 1998. godine, izgubio je prevremene parlamentarne izbore. Na dan 9.
decembra 2005. godine saopSteno je da je izabran za predsedavajuceg Nadzornog odbora nemacko-
ruskog konzorcijuma (NEGP). Ugovor o izgradnji cevovoda, koji je trebalo da gradi ovaj konzorcijum,
bio je potpisan deset dana pre prevremenih izbora.

U svom broju od 12. decembra 2005. godine Bild je na prvoj strani objavio ¢lanak pod naslovom:
,Koliko on stvarno zaraduje od projekta izgradnje cevovoda? Sreder mora da otkrije svoju rusku
platu”. Bivsi kancelar obratio se regionalnom sudu trazeé¢i privremenu meru zabrane svakog daljeg
objavljivanja dela ¢lanka koji opisuje sumnje g. Thiela, zamenika predsednika FDP Liberalno
Demokratske Partije, konkretno - da je bivsi kancelar dao ostavku na svoje politicke funkcije zbog toga

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 20


http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/pages/search.aspx?i=001-145361#{"itemid":["001-145361"]}

Sto mu je bila ponudena dobro pla¢ena pozicija u Konzorcijumu i da je odluka da raspise prevremene
izbore bila doneta iskljucivo iz tog razloga i rukovodena licnim interesom. Regionalni sud zabranio je
novinama da ponovo objave sporan deo ¢lanka. Odluka je potvrdena i od strane suda koji je odluc¢ivao
po zalbi, a ustavna Zalba podneta od strane podnosioca predstavke odbacena je.

Pravo - Clan 10: Sporan pasus, koji postavlja pitanje da li je bivsi kancelar Zeleo da se resi javne
funkcije zbog pozicije koja mu je bila ponudena u Konzorcijumu, jasno je bio od znatnog javnog
interesa, s obzirom na kancelarovu visoku poziciju i temu izveStaja. Saglasno tome, slobodu
izrazavanja treba u ovom slucaju Siroko tumaciti.

Nemacki sudovi zabranili su predmetni pasus na osnovu toga $to nije ispunio relevantne kriterijume
za izveStavanje o sumnjama.

U ¢lanku podnosilac predstavke objavio je komentare koje je nesumnjivo dao g. Thiele. Pitanja koja je
postavio bila su pre vrednosni sud nego ¢injeni¢ni navodi koji su podlozni dokazivanju.

Pitanja, na ¢ije se ponovno objavljivanje privremena mera odnosi, postavljena su u politickom
kontekstu od opSteg interesa. Njima se bivsi kancelar ne optuZuje da je izvrSio krivi¢cno delo, a ona
osnov mogu imati u razli¢itim ¢injenicama. Stavise, $ef vlade je imao brojne prilike da publikuje svoje
politicke odluke i da izvesti javnost o njima. Stoga, ¢lanak nije morao da sadrzi delove koji idu u prilog
bivseg kancelara, a njegova funkcija ga ne ovlaS¢uje da uziva znacajno veci stepen tolerancije od one
koja se odnosi na obi¢ne gradane.

Dalje, iako je podnosilac predstavke objavio sporni ¢lanak u svojim novinama, sama pitanja bila su
postavljena od strane politicara i ¢lana nemackog Parlamenta. Od novina se ne moze zahtevati da
sistematski proveravaju osnovanost svakog komentara ucinjenog od strane jednog politicara o
drugom, kada su ti komentari dati u kontekstu javne politicke debate. Bivsi kancelar mogao je da
pokrene sudski postupak protiv lica koje je dalo sporne komentare. U skladu s tim, iz nacina na koji su
novine pribavile komentare g. Thiele-a, ¢injenice da je saopsStenje koje se ticalo bivSeg kancelara
objavljeno samo tri dana pre objavljivanja ¢lanka, kao i generalno kratkog zivotnog veka vesti, nije se
moglo zakljuciti da podnosilac predstavke nije imao pravo da objavi komentare bez prethodne
provere. Podjednako, ne moZe se tvrditi da nije ucinjen pokusaj da se kontaktira bivsi kancelar ili da
on nije imao prilike da reaguje na takva pitanja.

U vezi sa nac¢inom objavljivanja, clanak nije sadrzao izraze koji se odnose na bivseg kancelara koji, po
svojoj prirodi, mogu biti sporni sa aspekta prakse Suda.

Sto se ti¢e uticaja koje je objavljivanje imalo, Bild se izdaje na nacionalnom nivou i ima jedan od
najvisih tiraZza u Evropi.

Konac¢no, u pogledu ozbiljnosti izrecenog ogranicenja, podnosiocu predstavke je odredena samo
privremena mera gradanskog prava koja se odnosila na dalje objavljivanje jednog pasusa iz ¢lanka. I
pored toga, takva zabrana mogla je imati odvracaju¢e dejstvo na ostvarivanje prava na slobodu
izrazavanja podnosioca predstavke.

Podnosilac predstavke nije prekoracio granice novinarske slobode objavljivanjem spornog pasusa.
Nije utvrdeno da je postojala bilo kakva snazna druStvena potreba za zaStitom reputacije bivSeg
kancelara koja bi bila iznad prava podnosioca predstavke na slobodu izrazavanja i opSteg interesa u
promociji te slobode u pitanjima od javnog interesa. Stoga, meSanje u konkretnom slucaju nije bilo
»neophodno u demokratskom drustvu”.

Odluka: povreda (jednoglasno).
Clan 41: nije podnet zahtev za naknadu $tete.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 21



LEGAL
MONITORING
OF THE
SERBIAN
MEDIA

SCENE

ANEM Monitoring Publication XI



INTRODUCTION

Legal monitoring of the Serbian media scene in 2014 and the findings of ANEM’s monitoring team
indicate the following:

The ending year 2014 was very important for the media sector due to the creation of a new and more
favorable regulatory framework. The month of August saw the adoption of a set of new media laws:
the Law on Public Information and Media, the Law on Electronic Media and the Law on Public Service
Broadcasters, regulating the media field to a great extent in conformity with European standards and
regulations. Regardless of certain shortcomings, these laws are a good basis for reforms in the media
sector, since they prescribe rules that may be the key for dealing with longstanding problems, but also
for the development of the whole sector. Furthermore, the regulatory framework has been improved
by the amendments to certain non-media laws (supplements to the Law on Electronic
Communications, as well as the termination of the validity of the disputable provisions of the Law on
the Cinematography and the Law on National Councils of National Minorities, based on the decisions
of the Constitutional Court about these provisions being unconstitutional), which amendments have
remedied their harmful influence on the media sector. In November the Ministry of Culture and
Information passed three rulebooks for the implementation of the Law on Public Information and
Media, which regulate the procedure of co-financing projects for the realization of public interest in
the sphere of public information, the required documentation for the registration of media in the
Register, as well as the procedure of keeping records of the representatives and representative offices
of foreign media. The rulebooks aim at ensuring the proper implementation of the relevant concepts
contained in the said Law. In the month of December, the Regulatory Body for Electronic Media (REM),
which is supposed, to pass, by February 2015, a series of bylaws for the implementation of the Law on
Electronic Media released the drafts of three rulebooks concerning: the protection of the rights and
interests of minors in the field of media services; making a list of the most important events and access
to the same; and the manner of pronouncing measures against media services providers. A public
debate on those drafts will be held by the end of the year. The year 2014 also saw the beginning of the
work on the new Advertising Law, which is expected to regulate media advertising in line with media
laws and European standards and regulations; the Ministry of Trade, Tourism and
Telecommunications is expected to release the draft law by the end of the December. The adoption of
that Law and the Regulatory Body’s bylaws should create the conditions for fully implementing the
new media laws, if the aforementioned Law and bylaws are in accordance with the media laws.

Apart from the improvement of the regulatory framework, there were positive developments in the
area of digitalization. The preparations for the digital broadcasting of the terrestrial TV signal are
nearing completion both technically and regulatory; the public awareness campaign about the digital
switchover has started, but its quality is questionable; consultative meetings of the competent
ministry with the media have been held; however, the price list for the services of the Public
Enterprise “Broadcasting Equipment and Links” is yet to be adopted, which makes business planning
by the media increasingly difficult. The media privatization process restarted after the adoption of
new media laws and years of delay; voices against privatization are few are few between and
speculation about the potential buyers of the remaining non-yet-privatized media abound. An
important step forward in its work has been accomplished by the Regulatory Body for Electronic
Media, which released in October (in addition to the bylaws in December) two press releases clarifying
the manner in which that body will implement certain provisions of the Law on Electronic Media (on
audio-visual commercial communications and the control of the sound level consistency) until the
adoption of an adequate bylaw, which is of significant help to the media; however, activities on the
new Strategy of Development of Radio and Audio-Visual Media Services is still late.

However, there was no progress as to the attacks and pressure on journalists and media. These cases
persist at an equal level; only the forms of the pressure are changing. The issue of freedom of
expression on the Internet (such as, for example, the removal of texts critical of the government from
websites, the hacking of such websites, undermining the right to posting personal opinions on social

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 23



networks during the emergency situation in the country due to the floods, etc.) has marked the first
half of 2014 and caused numerous debates about censorship and self-censorship in the Serbian media.
In the second half of the year, the focus shifted to the removal of certain television debate shows,
which many say result from direct government pressure. These cases have reopened the same debate
and have also served as the subject for discussion at the session of the Culture and Information
Committee of Parliament about freedom of media. After vicious and intolerable rows, both between
the MPs of the ruling and opposition parties, as well as between the representatives of the media
sector. While these rows have compromised the topic, the session ultimately ended with the adoption
of the conclusions, according to which all competent bodies are expected to react to any attempt
against editorial autonomy and media independence and to work hard to shed light on all attacks
against journalists and the media. It remains to be seen to what extent these conclusions will
contribute to changing the attitude of the competent bodies to the rights and freedoms of journalists
and the media, as well as to their proper obligation to protect these rights and freedoms, but also the
attitude of the journalists and the media towards their obligations and the role they have in the
development of society.

The next year, 2015, will be the year when the privatization of media, as well as the digital switchover
will be completed. It is also expected to show the first effects of the new media laws. Therefore, the
media and journalists should take the opportunity provided by the new regulatory framework and
gain the best possible position for bringing about the necessary changes in the sector. The extent of
their success will also depend on raising their capacities for the proper implementation of the Law and
strengthening their controlling role in that process.

Therefore, the expert articles in this publication are aimed at building those capacities of media and
journalists. These articles relate to the important media issues and could contribute to their better
understanding. These are: - Why Do We Need a Strategy for the Development of Radio and Audiovisual
Media Services and What Should This Strategy Be - the author: Milo$ Stojkovié, "Zivkovi¢&Samardzi¢"
Law Office, Belgrade; - Censorship and Self-Censorship in the Serbian Media - the author: Slobodan
Kremenjak, attorney at law; — Transparency of Media Ownership — Necessary, but is it Sufficient? - the
author: Davor Glavas, media expert; — Digitalization Process in Serbia - the authors: Prof. Irini Reljin,
PhD and Milena Joci¢ Tanaskovi¢, Ministry of Trade, Tourism and Telecommunications. The fifth
article contains the short overview of two judgments of the European Court of Human Rights,
pertaining to the application of Article 10 of the European Convention for the Protection of Human
Rights and Fundamental Freedoms; both are reached in the cases where the Court established
violation of the applicant’s freedom of expression - the first one relates to the application of a
journalist regarding conviction for the publication of materials covered by the secrecy of a pending
investigation; the second concerns the application of newspaper publisher regarding injunction
against the newspaper restraining further publication of article concerning former head of
government.

Belgrade, 22 December 2014

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 24



Why Do We Need a Strategy for the Development
of Radio and Audiovisual Media Services
and What Should This Strategy Be

Milos Stojkovic?

Article 23 of the new Law on Electronic Media (“Official Gazette of the Republic of Serbia”, no. 83/14)
stipulates that the Regulatory Body for Electronic Media, after considering various needs of the
citizens and social groups at the national, regional and local level for information, education and
cultural, sports and other content, in the Serbian language and ethnic minority languages, in
cooperation with the regulatory body in charge of electronic communications and the body in charge
of protection of competition, shall formulate the Draft Strategy for the Development of Radio and
Audiovisual Media Services in the Republic of Serbia for a seven-year period. In the procedure of
formulating the Draft Strategy a public debate will be held. Relative to the question about the purpose
of the Strategy, that same Article 23 says that the Strategy shall particularly regulate (depending on
technical possibilities, market analysis and population needs) the type of media content offered by
service providers in each coverage zone, as well as other criteria based on which an open competition
is called.

The Strategy, which was back then called the Broadcasting Development Strategy, existed also under
the Broadcasting Law from 2002 (“Official Gazette of the Republic of Serbia”, no. 42/02,97/04, 76/05,
79/05 - other law, 62/06, 85/06 and 41/09). Under Article 9, the Broadcasting Development Strategy
was to be passed by the then Republic Broadcasting Agency, in cooperation with the regulatory body
in charge of telecommunications and with the consent of the Government of the Republic of Serbia,
based on the consideration of various needs of citizens and social groups for information, education
and cultural, sports and other content. The aim of the Strategy back then was to determine the number
and type of broadcasters, the desired zones of service and other parameters for which the public
competition is called. The first and only Broadcasting Development Strategy under the Broadcasting
Law from 2002 was passed in 2005 and remained in effect until 2013 (“Official Gazette of the Republic
of Serbia”, no. 115/05).

The first difference we may observe is that, under the new Law, the Regulatory Body merely validates
the draft Strategy, while the latter is actually passed by the Government of the Republic of Serbia, in
accordance with Article 45 of the Law on Government (“Official Gazette of the Republic of Serbia”, no.
55/2005,71/2005 - corrected, 101/2007, 65/2008, 16/2011, 68/2012 - decision of the CC, 72/2012,
7/2014 - decision of the CC and 44/2014). Under the old Broadcasting Law, the Republic Broadcasting
Agency enacted the Strategy independently, although it required the consent of the Government.

The second, more important difference is the fact that the Strategy is currently adopted also in
accordance with a market analysis and not only a study of the population needs. Under the Law, the
market analyses concern the relevant media market and are conducted by the Regulatory Body in
cooperation with the body in charge of competition protection, in accordance with the methodology
the Regulatory Body enacts.

The market analysis, as a basis for regulation, is not an absolute novelty in our Law. It is provided for,
for example, by the Competition Protection Law (“Official Gazette of the Republic of Serbia”, no.
51/2009 and 95/2013) and the Law on Electronic Communications (“Official Gazette of the Republic
of Serbia”, no. 44/2010, 60/2013 - decision of the CC and 62/2014). The Competition Protection Law
mentions sectorial analyses the Competition Protection Commission conducts in a specific industry or

1 “Zivkovié&Samardzié¢”’Law Office, Belgrade

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 25



various industries where it examines certain categories of agreements in cases where the price trends
or other circumstances point to the possibility of competition being restricted, undermined or
prevented. The Law on Electronic Communications stipulates that the Regulatory Agency for
Electronic Communications and Postal Services shall perform at least once every three years an
analysis of the relevant markets and other markets where appropriate, by applying the relevant
recommendations of the European Union about market analysis and assessment of significant market
power. In performing such analysis, the Agency will cooperate with the authority in charge of
protecting competition. In the area of electronic communications, these relevant EU recommendations
about market analysis and determining significant market force are the Guidelines of the European
Commission on market analysis and the assessment of significant market power under the Community
regulatory framework for electronic communications networks and services 2002/C 165/03
containing the basic principles of market analysis to be adhered to by national regulatory bodies for
electronic communications.

One may ask, however, what are the purpose and the reach of the market analysis in the media
sphere? This analysis is in fact more complex than those envisaged by competition law and electronic
communications law. The media market is almost impossible to analyze in isolation of the related
“upstream” and “downstream” markets - more specifically of the market of distribution and
production of media content. The media market may not be analyzed independently of the advertising
market either, since the media are the important link connecting the advertisers and the consumers.
Finally, what is specific for the media is that they represent the main source of information to the
citizens. Healthy competition in some other industries produces benefits for the consumers resulting
in lower prices, higher quality and a more diverse offer of products or services. In the media industry
this is not enough. The function of the media in a democratic society requires them (in addition to be
of good quality) to be diverse in terms of sources of information, so as to reflect the pluralist nature of
society — what we usually refer to as media pluralism.

Furthermore, if we also bear in mind the fact that the analysis should be the basis of the future
Strategy for the Development of Radio and Audiovisual Media Services, it is clear that it may not be a
mere overview of the situation on the market in the previous period. The analysis must look to the
future. Amid quick and dramatic changes, both technological and regulatory, it would be unrealistic to
expect the analysis to be future-oriented for a full seven years - the period for which the Strategy is
enacted for by Law. At the same time, the Strategy should nevertheless anticipate the immediate
future and this should never be questioned.

Determining the type of media content offered by service providers in each coverage zone, as well as
setting out other criteria based on which the open competition will be called, constitutes the
foundation of sectorial regulation. The situation a decade ago was the same and has not changed since,
regardless of the fact that the importance of terrestrial broadcasting has decreased due to the high
penetration of cable distribution. Such foundation may be solid and, as such, enable the development
of the sector and bring quality and diversity of the media offer for the benefit of both the audience and
the advertisers. Naturally, things could look different, with painful consequences. We should recall the
Broadcasting Development Strategy from 2005 (which was not preceded by any market analysis) and
its misconceptions about how “for the needs of commercial broadcasting at all levels as much air time
as possible should be ensured” and that the issuance of licenses for (technically) the absolute
maximum of what the spectrum may withstand is “in accordance with the principle of free market”
and that such competition, considered “healthy” by the Strategy, “may bring only quality”. Quality we
did not get and six years later, the Media Strategy of the Government of the Republic of Serbia could
only acknowledge the fact that the absolute maximum that the “spectrum” can withstand has resulted
in economic decline of the media, their financial dependency, “poor quality production, tabloidization
and self-censorship”.

A proper analysis of the media market, which ANEM and NUNS had requested as early as back in 2005
(and which the then RBA considered unnecessary), would have shown that quantity on the media
landscape does not automatically entail quality and especially not content diversity. In the same vein,

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 26



it would have shown that “free market principles” would not always satisfy even the basic
communication needs of various societal groups, let alone specific ones. Had this analysis been
conducted with a forward-looking approach, the then Regulatory Broadcasting Agency would maybe
had noticed that the digital switchover is coming; consequently, instead of issuing licenses for
(technically) the absolute maximum of what the spectrum may withstand, it would had been wiser to
keep a place on the spectrum for some future simulcast.

Unpleasant experiences with the Broadcasting Development Strategy from 2005 should be a sufficient
lesson and warning so that we may avoid, a decade later, making the same mistakes and be able to
tackle in a responsible manner the preparation of the Strategy for the Development of Radio and
Audiovisual Media Services, as well as the market analysis preceding such Strategy. Otherwise, we
might lose another decade.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 27



Censorship and Self-Censorship
in the Serbian Media

Slobodan Kremenjak1

As of late 2014, we get the impression that concepts such as censorship and self-censorship are used
more than ever before when describing the situation in the Serbian media. This text is an attempt to
respond to questions as to whether these claims are accurate and justified or not and what we actually
mean when we refer to the aforementioned phenomena. We will also try to suggest a way out from the
current state of affairs.

There has seemingly not been such an outcry about censorship and self-censorship in our country
since 2009 and the adoption of the unconstitutional (as the Constitutional Court later observed) Law
on the Amendments to the Law on Public Information (“Official Gazette of the Republic of Serbia” no.
71/2009).

We hereby wish to remind that the Media Strategy from 2011 (“Official Gazette of the Republic of
Serbia” no. 75/2011) was precisely the result of the protests provoked by the aforementioned Law on
the Amendments to the Law on Public Information among media professionals. In the part of the said
Strategy analyzing the existing state of affairs on the media landscape, self-censorship and
tabloidization were expressly mentioned as the unquestionable consequences not directly of the
adoption by the then parliamentary majority of the unconstitutional media law, but of the continued
economic breakdown of the media, their financial dependence and failed privatization.

The current situation differs from the one in 2009. Today, except for the Trade Union of Journalists of
Serbia (SINOS) and the Professional Association of Journalists of Serbia (PROUNS), which submitted in
September 2014 to the Constitutional Court the initiative for assessing the constitutionality of the Law
on Public Information and the Media (objecting mostly against the provisions on the mandatory
privatization of public media), nobody disputes the fact that the new media laws, adopted in August
2014, are a step in the right direction. The initiative by SINOS and PROUNS could almost be called
desperate, which does not mean these two associations are not entitled to such endeavors. The
problem is that SINOS and PROUNS are trying to prove that the provision of the Constitution
guaranteeing, as a fundamental human right, the right to establish a media outlet, entitles the state to
establish and publish media instead of restricting it if it tries to deny that right to somebody. We may
rightfully ask what would happen if human rights were interpreted not as a mechanism or restricting
state powers, but as a channel for establishing new ones? It is unlikely that such a thing would help
reduce censorship and self-censorship.

On the other hand, just like in 2009, the Constitution still guarantees freedom of opinion and
expression, as well as the freedom to request, receive and disseminate information and ideas by
speech, writing and image or in some other way. The right to freedom of expression may be restricted
by Law only if it is necessary in order to protect the rights and reputation of other persons, uphold the
authority and impartiality of courts of law and protect public health, morality of a democratic society
and the national security of the Republic of Serbia. The Constitution also guarantees to all the freedom
to establish, without special approval, newspapers and other media, as well as television and radio
stations, in accordance with the Law. The Constitution expressly prescribes that there will be no
censorship in Serbia. However, a court of law may block the dissemination of information and ideas by
media if such a measure is necessary in a democratic society to prevent violent threats against the
constitutional order or the territorial integrity of the Republic of Serbia, incitation to war or violence
or to suppress the promotion of racial, ethnic or religious hatred inciting to discrimination, hostility or
violence.

1 Attorney at Law; The ,Zivkovié&SamardZi¢“ Law Office, Belgrade



The fact is that there is no formal censorship in our country. We have not recently had cases where
courts of law prohibited the dissemination of information. Few such decisions, passed during the state
of emergency introduced in 2003 after the assassination of Prime Minister Zoran Djindjic, were later
declared unconstitutional by the Constitutional Court.

What has then changed on the Serbian media landscape in the last year or so, if, while acknowledging
there is no formal censorship, we must concede that the perception that the media freedoms are
increasingly being suppressed has become very strong?

It seems clear that the threats, risks, pressure and blackmail faced by media publishers may result in
effects similar to censorship. This is not specific only to Serbia. In a series of decisions, the European
Court of Human Rights, starting from 1996 and the case Goodwin vs. the United Kingdom, developed
the concept of the so-called “Chilling Effect”, which has never been adequately translated in the
Serbian language. This concept stands for the discouraging someone to exercise their rights by
threatening them with sanctions or legal measures. The chilling effect may clearly lead to self-
censorship.

[t is rightful to ask if discouragement exists in Serbia with respect to the legitimate exercise of the right
to freedom of expression, primarily (and not only) by the government and to what extent the media
are capable to resist such discouragement. The first assertion could be debated. As an argument to
demonstrate the existence of such a phenomenon, some would point to the incarceration of people for
allegedly spreading panic in comments posted on social networks about the floods earlier this year.
Others could contradict such claims by pointing to the fact that the current government has been the
one to adopt the media laws journalists’ and media associations had been requesting for years. What
seems unquestionable, however, is the fact that the media have almost no capacity left to stand up to
pressure discouraging them from exercising the right to freedom of expression. This is so primarily
because the economic position of the media, which was branded “decayed” by the Media Strategy in
2011, is today even worse, deepening their financial dependency on the government.

This leads us to the conclusion that pressure against the media in Serbia and that discouraging the
legitimate exercise of rights to freedom of expression needs not to be stronger than in previous years
in order to produce effects similar to censorship. The economic decay of the media and their deep
financial dependence on the government suffice to explain the undeniable narrowing of the space for
debating questions of public interest in the media. Therefore, insisting on the existence of growing
censorship or self-censorship does not bring us any closer to a solution and improvement of the
situation. A precondition for things to get better on the Serbian media landscape is an improved
economic state of the media and escaping the grip of financial dependence from the government and
the centers of financial power. Failing that, condemning alleged censorship will not be of help. It
remains important, of course, to keep pointing to pressure against media and media freedoms, but it is
equally important to insist on the need to regulate the media market, respect competition rules and
control of state aid. Without the latter, the media will not be able to resist pressure, regardless of how
strong the outcry against such pressure might be.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 29



Transparency of Media Ownership -
Necessary, but is it Sufficient?

Davor Glavas!

It is relatively easy, at the normative level, to define the importance of the transparency of ownership
in the media. Even on developed media markets it is important for the consumers of media content to
know who is the "owner" behind the information that was published or released, in order to be able at
all times to weigh the content from the (potential) aspect of promoting an individual or group (in any
case, particular) interest, which is, however, rarely predefined as such. We need to reiterate - very
often, even on developed markets, a particular interest tends to be presented as a general interest; it is
important to integrate in this equation (to better understand it) the ownership structure of the media.
In certain situations, the ownership structure and the related particular interests may be key for
instantly understanding or easily deciphering certain editorial decisions. In the recent history of the
media, in such a context, perhaps the most impactful information was that released by Fox TV back in
2000. Who can really tell today what would the world and global relations have looked like if Al Gore
had beaten George Bush in the key elections in Florida (November 2000)? Who can tell if Al Gore
would have asked (with many convincing arguments) a recount of the votes in Florida, which votes
would likely had brought him the victory on the US presidentials, had Fox TV not declared Bush's
victory at a crucial point (for reasons known only to them) to the global audience, even before such
victory was officially announced? Of course, the close relationship between the ownership structure of
Fox TV and the Bush clan should not be a surprise to anyone.

Nonetheless, we will treat this as a mere incident.

For us in this country the role of transparency of media ownership in countries "in transition" (so
called "emerging democracies") is much more relevant, where the culture of pluralism has not (or not
entirely) embraced the standards of separating the owner's function from the editorial function in the
media, regardless of how such limit may be (and most often is) fluid in more developed countries. That
is the situation where editorial policy serves as a direct channel for transmitting the interest of the
owner, often without any kind of "buffer zone". Croatia, for example, has an enviable degree of
transparency of media ownership, both when it comes to print and electronic media. The ownership
structure of print media is available in the public register, while one can learn about the ownership
structure of all electronic media with a couple of clicks of the keyboard on the website of the
regulatory agency. From a normative standpoint, everything is in accordance with higher European
standards, to the point that Croatia is often cited in official EU documents as a "model of transparency”
in relation to media ownership. However, a misunderstanding is possible as soon as taking the first
next step, the one that ensues after, for example, the transparent acquisition of the ownership
structure of a media outlet, in the first editorial step of the new owner - a misunderstanding that is
actually (as it was already described above) a failure to understand the separation of ownership from
the editorial role.

Let us take a relatively recent example. Several weeks ago, a Zagreb-based law office acquired the
majority stake in the largest Croatian publisher, the company EPH (publisher of “Jutarnji list”, “Globus”
and other publications). The acquisition was conducted in accordance with the highest standards and
the new owner announced publicly, the minute after the acquisition was completed, its ownership of
the once leading media company in the Southeast Europe. Everything was in accordance with the Law
and the highest European regulations.

Only three days passed before a photograph of the Mayor of Zagreb appeared on the front page of the
most influential newspaper of the new owner - the Mayor had been released a couple of hours before

1 Media Expert

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 30



from custody pending trial for corruption. It was an empathy-laden picture taken in a coffee shop in
Zagreb, where the Mayor celebrated his birthday “modestly in the company of his closest friends”. This
media equation is quite simple and it has only one unknown, crucial for understanding it: the new
owner of the aforementioned newspaper, a lawyer, is also the lawyer of the Zagreb Mayor and a
philanthropist, who has personally paid for the bail worth 2 million euros for his client to be able to be
released pending trial.

This creates almost a caricature of the relationship between the owner and the editor, while pointing
to a much deeper problem: the concept and meaning of “transparency of ownership” needs to be
thoroughly redefined. Although it is still unquestionably necessary as a minimum of democratic
practice (with all the associated limitations: how can the real owner be identified if we have secret
partnership agreements and other forms of concealed and/or fictitious ownership?), the transparency
of ownership must be broadened from the question “who is the owner?” to that of “who controls” the
media.

The latter question is, naturally, much more complex. Not only in Serbia, a country with an extremely
high share of state-controlled advertising market, but in more developed democracies too. It is
unlikely that a set of new recommendations in that respect would have the strength of mandatory
legislative concepts (how can one put under a common denominator, in the area of transparency of
ownership or definition of conflict of interest as a broader term, Sweden and Finland or, for example,
Bulgaria and Romania?). However, some new concepts have already become mainstream.

Although transparency of ownership is still strictly being observed (in some EU member countries
each change in the ownership structure exceeding 1 to 5 percent of the total package in a media outlet
must be reported), it is considered that other measures are also needed as an indicator of media
independence.

First of all, it is about regulating more accurately the elements that visibly affect editorial policy
(amounting in certain cases to censorship and self-censorship in countries where the “transmission” of
ownership and content editing is more visible and straightforward), while not being automatically
related to ownership structure. The crisis (and in some cases, the collapse) of the advertising market
has resulted (paradoxically, to some extent) in a growing dependence of the publishers (namely the
concessionaires of electronic media) on big advertisers. We are talking about the situation that is
already called (perhaps in harsh vocabulary) “the pyramid of fear” - the owners depend on the
advertisers; the editors depend on the owners; the journalists on the editors - and it all consequently
results either in an increasing infiltration of PR and hidden advertising in what is supposed to be
editorially shaped content or in the already mentioned rife censorship and self-censorship, in all of
their many subtle or overt forms. Do we really have any critical content in the media against anyone
from the group of five or ten largest advertisers, while at the same time reflecting the interest of the
public and not those of a potential market competitor?

Both situations, painfully known to media professionals, point to the need of having at least partial
transparency in the sphere of advertising policy. There is no dilemma as to whether advertisers
influence (or may influence) editorial policy equally as, if not more efficiently than the owners. In that
light, it is easy to understand the recommendation of specialized European Commission bodies to
expand the area of transparency from the existing standard of the public disclosure (or publicly
available) of media ownership structure to the semi-annual or annual disclosure of the list of
advertisers exceeding (in that period) a 10% share of the total marketing revenues of a media outlet,
the aim being to provide the audience with this important piece of information about potential effects
on the balance of content they consume or about the leaning of the publisher towards a specific
business and or lobbyist group. Once again, it is legitimate to represent specific interests (after all, is
not an institution such as the New York Times biased when it openly supports a particular candidate
on the US presidential elections?), but it is also crucial that the “bias” be made visible, that it is well-
argued and particularly that it should not be hidden under the aegis of “general interest”.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 31



The obligation of the publisher/concessionaire to enable the public to have access to the structure of
advertisers could definitely be an important step towards transparency or a simpler recognition of
content, let us call it that. It is the same with the recommendation to allow the citizens insight
(quarterly, semi-annually, annually) in the reports on the financial operations of media companies.
This is not about violating the space that is legitimately defined as confidential. However, according to
the assumption that each media outlet (regardless of how it defines itself in terms of ownership and
content) has, among other things, a public function, it seems logical to disclose to the public
information about financial transactions. Is information about the mortgage held by the bank “X” in a
specific media company relevant to the public? Is information about the new loan granted by the bank
“X” to a publisher in difficulty relevant to the citizens? Is the public entitled to have insight in the
financial records of the publisher, knowing that, as it is the case with a large media group in Croatia,
the claims of only one bank twice exceed the assets of that same publisher? Is such situation (which is
not rare) affecting the editorial policy of the said publisher, if only in relation to that bank? It definitely
does. How would we otherwise interpret the situation that the class action filed by tens of thousands
of citizens, repaying their loans in Swiss Francs, against the largest banks in Croatia, was awarded as
much media space in the Croatian media as a banal traffic accident?

There is another important aspect of media ownership transparency that commands and expects a
new interpretation.

Namely, one of the key reasons why it is insisted on the transparency of ownership is the tendency, at
the level of the formally reported structure at least, to prevent a monopoly position, in the scope
regulated by national legislation. Although the purpose and rationale of restricting the concentration
of media ownership is clear (preventing the dominant influence of a specific media/political /business
group or a combination thereof on the shaping of public opinion), the implementation of that principle
in practice is getting increasingly more complicated. To begin with, on the open and global market
(and by its nature, the media market is both) it is increasingly difficult to enforce standards that are
not universally accepted, since such market ensures a tangible advantage to media companies subject
(in terms of ownership concentration) to less restrictive legislation. One may rightfully observe that
the above concerns the interest of capital and not that of media consumers, although that difference
has almost become academic rather than practical. The fact is also that, notwithstanding all positive
and negative consequences (and it is true that it is too early for a definitive assessment), the
convergence of different media and the sharp rise of new communication platforms have made the
bulk of provisions regulating the so-called diagonal ownership simply obsolete. Ten years ago (11 to
be more precise) social network did not exist, while today they have two billion users. How are they to
be “encompassed” by legislation, even in the basic form, when their (arithmetical and quantum)
growth is simply faster than even the best-intentioned legislator cognizant of the whole process?

If we look for a guiding principle on that terrain (since for all the aforementioned reasons we may not
speak of a systemically shaped common policy), such principle will be leaning towards the alleviation
of the provisions on ownership concentration (what is increasingly called “external pluralism”, namely
the existence of a larger number of media players on the market) and putting a greater emphasis on
the so-called “internal pluralism”, namely the pluralism of content offered, irrespective of the number
of publishers/concessionaires. In several referential cases, the European Commission has concluded
that, if the content diversity criterion has been met, the consolidation of media ownership may have a
“positive role” in developing small markets. By acquiring, investing in and developing regional and
local newspapers, for example, big media groups contribute to the sustenance of that media sector,
thereby overcoming the potential negative consequences of ownership concentration. Even on big
markets such as France and Germany, the concentration of ownership, even in the case of the leading
national dailies, may, in the opinion of the Commission, be considered acceptable, precisely due to the
fact that both countries have managed to maintain an active market of local daily newspapers. At the
daily level, the joint procurement of printing paper in the case of print media or joint procurement of
(or the production of) radio and television program in the case of electronic media, may considerably
reduce business costs and (generally speaking, at least) improve the quality of content.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 32



Naturally, we are completely aware of the fact that these are concepts requiring a high level of media
literacy and interaction between the market, the public and regulatory and self-regulatory bodies; in a
nutshell - a responsible relationship of all participants in the process. We can, of course, conclude that
certain countries will be facing a long and painstaking path to such level of responsibility (and such
path will not always be irreversible) and that there is no alternative.

Finally, one last remark. It was our intention in the above paragraphs (while citing examples that are
not from Serbia, but may be locally recognizable) to speak about “the standard” and
“recommendation”, rather than about the “obligation”. Namely, the several times mentioned diversity
of the media market (the advertising market in Finland, for example, is 25 or 30 times bigger per
capita than the one in Serbia), as well as the substantial differences in democratic and institutional
practice, make the adoption of a general (and mandatory) set of universal rules unlikely. This is by no
means to say that these suggestions should be rejected in advance (because they are not part of the
acquis and are not encompassed by any “negotiation package”). On the contrary, this should mean that
we need to debate these proposals more carefully in order to demonstrate that the essence of adopting
the recommended standards is in accepting the “spirit” of good practice and not only the wording from
the chapter “mandatory”.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 33



Digitalization Process
in Serbia

Prof. Irini Reljin, PhD() (2) and Milena Joci¢ Tanaskovi¢ (3)

The digital terrestrial network for television broadcasting

Like all other European countries, the Republic of Serbia signed in June 2006 in Geneva (ITU RRC06),
at the Regional Conference on Radio Communications of the International Telecommunications Union
(UTI), the GEO6 Agreement, by which it undertook to switch to digital broadcasting of the terrestrial
television signal by June 17, 2015 at the latest. This Agreement was ratified in the Parliament of the
Republic of Serbia on May 5, 2010.

When the then Ministry of Telecommunications and Information Society (MTIS) set up in October
2008 the inter-ministerial working group tasked with drawing up the Draft Strategy for Digital
Switchover from Analog to Digital Broadcasting of Radio and Television Program in the Republic of
Serbia, many European countries had already been working seriously on the digitalization of
television and some had even had completed the whole process. In addition to the representatives of
MTIS, the working group consisted of the officials of RATEL (today the Regulatory Agency for
Electronic Communications and Postal Services), the RBA (today the Regulatory Body for Electronic
Media - RBEM) and the Ministry of Culture. In parallel with drawing up the Strategy, plans to extract
the broadcasting equipment from RTS were also in the works. It is a process that has been
implemented in all European countries (but Slovenia) involving the separation on the media market
(instead of television broadcasters) between the distribution network operator and the media content
provider. Separating the network operator in digital technology is highly important, since due to
technological efficiency a greater number of television channels will be aired in a single TV channel.
Hence, more programs are multiplexed and are using a common resource, network and frequency
channel. The most extensive network of television transmitters, on the best locations for antenna
poles, existed in the scope of the public service broadcaster’s infrastructure - the Public Broadcaster
Institution “Radio-Television of Serbia.” Accordingly, the Government of the Republic of Serbia
adopted in December 2008 the Conclusion on the extraction of the broadcasting system from that
institution and establishing a new company.

The Government adopted the Strategy for the Transition from Analog to Digital Broadcasting of Radio
and Television Program in the Republic of Serbia in July 2009. That document regulated four
important issues. It opted for the MPEG-4 standard for the compression of video signal, version 10.
The DVB-T2 standard was chosen for the broadcasting of the digital terrestrial signal. It also opted for
the Single Frequency Network, as well as the model with regional insertion of program based on the
introduction of the IP (Internet Protocol) technology for the network architecture. All these decisions
were brought about at a time when the aforementioned standards were just adopted and they enabled
substantial savings in the use of the radio-frequency spectrum, since the use of highly efficient
standards allows for programs to be placed in far fewer frequency channels than by using old and less
efficient digital broadcasting standards. In the meantime, many European countries that already had
digital television broadcasting changed their standard by introducing more efficient methods to
release as much space in the frequency spectrum as possible and thus secure the space for introducing
broadband services in the scope of mobile systems. The radio frequency band released with the digital
switchover of television programs is called the digital dividend. The digital dividend 1 covers the 790-
862MHz frequency band, which was allocated for the use in mobile telecommunications systems. This
will enable mobile systems operators in this frequency range to use new technologies, such as LTE, i.e.

1 Assistent Minister, Ministry of Trade, Tourism and Telecommunications
2 Professor,School of Electrical Engineering, University of Belgrade
3 Adviser at the Ministry of Trade, Tourism and Telecommunications

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 34



to develop a fourth generation network of mobile telecommunication systems. The decision on
allocating the 700MHz range (digital dividend 2) will be adopted on the World Radio Communications
Conference WRC-15, which will be held next year. This radio frequency band will also be suited for
providing the service of mobile broadband access.

The decision on the establishment of the public company for operating the broadcasting infrastructure
(JP ETV) was passed by the Serbian government in October 2009. However, JP ETV actually started
working on January 1, 2011, when the RTS employees were formally transferred to the new company.
The conditions in which the newly-established company was to start the television digitalization
process were not satisfactory. RTS has never had sufficient resources for the maintenance of locations
and broadcasting equipment in general, while the transmitter network had been practically destroyed
in the bombing of 1999. It was therefore necessary to renovate the locations and purchase equipment
for the broadcasting and distribution of the digital terrestrial TV signal. For that reason, the then
Ministry of Telecommunications and Information Society participated in 2008 and 2009 in tenders
and was awarded the project involving the financing from the EU pre-accession funds of the purchase
of equipment for developing the distribution and broadcasting network of the TV signal. As a result of
the successful tender, equipment worth eight million euros was procured. IPA funds also served to
finance consultant services provided by the experts of the BBC World Service Trust, which helped the
team of the Ministry and JP ETV for more than two years to implement the digitalization process. ETV
received more equipment through a tender funded as a national contribution to the IPA Project, in the
amount of 3,25 million euros.

The Rulebook on the Transition from Analogue to Digital Broadcasting of Television Program and
Access to Multiplex in Terrestrial Digital Broadcasting was passed by the Ministry in February 2011.
This Rulebook was amended and updated depending on the stage of the digital switchover process.

Hence, JP ETV sites had to be refurbished in order to install the equipment. On most locations, which
are mainly inaccessible and at high altitudes, the existing facilities had to be reconstructed or new
facilities built. In late 2011, the Ministry called a tender for the reconstruction of the 25 most
important ETV locations, which reconstruction is nearly complete. Furthermore, underway is the
reconstruction of another 50 smaller broadcasting sites, which is also funded from the state budget.
For each of these sites where serious works are being conducted it is necessary to settle the property
issues, obtain location permits, draw up the designs and conduct technical control, obtain construction
permits and finally hire the contractors and perform massive construction works, which is quite a feat
requiring considerable effort and time.

JP ETV started to air the digital terrestrial television signal on the 21st of March 2012, through the so-
called Initial Network, equipped with devices purchased in the scope of the IPA Project. Despite a
serious lack of free frequencies, the representatives of RATEL and JP ETV have managed to secure the
broadcasting of TV signal, with very low powers and on 13 transmitters and two gap fillers. Digital
signal covered major cities, i.e. 15% of Serbia’s population. The first SFN network was established and
ETV engineers started to gain their first experiences in digital broadcasting. The entire equipment
funded from IPA funds had already been installed, but was not fully utilized due to the absence of
additional free frequencies to broadcast the digital signal. At the time when a broadcaster with
national coverage lost its broadcasting license the conditions were created to expand the Initial
Network. In mid-November 2013, a total of 35 transmitters and gap fillers were put into operation,
resulting in more than 75% of the Serbian population covered by the signal.

In order to successfully complete the digital switchover process for the terrestrial TV signal, additional
funds need to be invested and hence the ETV started earlier this year, with the assistance of the
Ministry, negotiations about an EBRD loan. The negotiations were successfully finished in September
this year with the signing of a loan agreement in the maximum amount of 24 million euros. The bulk of
the funds will be used to purchase the remaining equipment for the distribution and broadcasting of
the digital terrestrial TV signal, as well as for the reconstruction of an additional 56 locations from
which this signal will be aired.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 35



One of the main preconditions for a successful digital switchover was the adoption of adequate
legislation. The Ministry in charge of telecommunications adopted the Law on Electronic
Communications in June 2010. In the meantime more than twenty bylaws were adopted, as well as
several strategies directly or indirectly concerning digitalization. However, this procedure required
the adoption of a set of media laws, the most important of which is the Law on Electronic Media,
passed in the summer of 2014.

The Ministry is currently working on the amendments to the Rulebook on the Switchover. The idea is
to alter the Switchover Plan, namely the deadlines for the beginning of the simulcast and the shutdown
of the analogue services by allocation zones, relative to the current Rulebook. It means that the first to
be shut down will be the allotments with fewer inhabitants, i.e. fewer set-top boxes to be procured. As
we approach the final shutdown of the analogue services, there will be increasingly more devices on
the market. The plan is to first shut down the Vrsac allotment on February 28, 2015, followed by the
allotments in Vojvodina by March 15, Avala on March 31, Rudnik-Crni vrh Jagodina, Deli Jovan, Tornik-
Ovcar and Tupiznica on April 30 and finally Besna kobila, Jastrebac, Kopaonik and Cer-Maljen on May
29.

At the same time, the draft amendments to the Rulebook prescribe that the first multiplex will be
supplied with programs of public service broadcasters in the Republic of Serbia and the holders of
television broadcasting licenses covering the area of the whole Republic. In view of the fact that there
is enough space in the second multiplex for all holders of broadcasting licenses at the regional and
local level, with the aim of supporting the development of new technologies, this will result in enough
space supplied in the first multiplex for programs in HD format.

Reception of digital television signal

The digitalization process, however, may not be completed until the adequate receiving base is
secured for those citizens that are watching terrestrial television only. The number of these
households, according to RATEL data, is about one million. In order to facilitate the purchase of STBs
to citizens, as well as the adequate TV sets, the Ministry has registered the seal of warranty “Digital
TV” with the Intellectual Property Institute. If the STB device or the television set comply with the
technical requirements of the General Act on the Seal of Warranty “Digital TV” for terrestrial
broadcasting of television signal in the Republic of Serbia, they may be marked with the warranty seal.
The manufacturer, dealer, importer or seller of the digital TV signal receivers, registered on the
territory of the Republic of Serbia, shall issue the Ministry a statement under full material and criminal
liability that the receiver marked with a warranty seal meets the requirements from the General Act.
The statement is given on a Compliance Form in relation to the requirements for the warranty seal
“Digital TV”.

In order to help economically vulnerable categories of the population, the Government of Serbia
adopted in October 2014 a Decree pursuant to which free STBs will be procured. The Decree
prescribes that free STBs will be provided to holders of the right to financial welfare, the beneficiaries
of the right to an allowance for help and care of another person under the Law on Social Welfare and
the Law on Pension and Disability Insurance, as well as pensioners living alone, whose pension does
not exceed the lowest amount of the pension laid down in the insurance of employees (13.288,01
dinars). The application for receiving a free STB device may be filed with centers of social work and
subsidiaries of the Pension and Disability Insurance Fund. The Ministry issued a public call to
disadvantaged citizens on November 17. STBs will be supplied at the home addresses indicated by the
citizens.

As to the public promotion of the digital switchover, it is primarily turned towards electronic media,
whose obligation is to support the switchover process by informing the citizens about key issues. The
owners of the promotion process are public service broadcasters (RTS and RTV) and the partners in
the process are REM and all broadcasters (national, regional and local). The promotion will also

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 36



encompass print media, Internet portals, social networks and it will also entail direct contact with
citizens. Our television stations are currently airing the video clip “Digitalization has come”, aiming at
explaining to the citizens what kind of device they need to purchase in order to smoothly watch digital
television.

The current state of the ETV network

ETV currently broadcasts digital signal through a network of 74 transmitters and gap fillers covering
more than 93% of our country’s population. ETV’s plan is to air the signal in the final network, in the
first multiplex, from 208 locations, whereas a total of 89 broadcasting sites are needed for the second
and third multiplex. In accordance with the applicable regulations, JP ETV must cover at least 95% of
the population with programs in the first multiplex and no less than 90% with programs that will be in
the second and third multiplex.

Obligations of regional and local broadcasters in the digitalization process

The conception of digital terrestrial television is based on the principle that there is a network and
multiplex operator which take over all tasks related to the distribution and broadcasting of TV signal
from broadcasters. Therefore, the operators assume all the obligations of the broadcasters relative to
the distribution and broadcasting of the TV signal and they hence become providers of media content.
The provider of media content shall supply the signal (in analog or digital format) to a specific center -
to the so-called head ends, where ETV will collect programs from a certain region, multiplex it and
prepare for broadcasting. At the same time, media content providers will not have the obligation
anymore to pay the fee for using radio frequencies, which also becomes the obligation of the operator.
The question is how much the service JP ETV will provide to all national, regional and local TV stations
will cost. The costs of ETV are substantial; all costs related to the equipment, as well as the current
maintenance costs of the entire network and the employees need to be paid. Drawing up the price list
according to which the JP ETV will charge for its services is in the final stage and the aim is to find a
solution that will facilitate the transition to the new technology to all media. The price that the public
service broadcasters, as well as national coverage stations would pay is in the range of costs currently
incurred by these stations in the analog sphere. One if the ideas, which will probably be accepted, is for
regional and local stations to be granted a substantial discount in a certain period on the actual price
of services they would otherwise pay to ETV. We hereby stress that the final decision on the price list
will be adopted by the Government of the Republic of Serbia.

In accordance with the Rulebook on the Transition from Analog to Digital Broadcasting, ETV is
obligated, no later than 45 days prior to the shutting down of the analog signal and transition to digital
broadcasting, to submit to REM the available capacity in multiplexes. The Regulatory Body for
Electronic Media must pass a decision within 30 days on the access to multiplex for each single holder
of the license. The technical and economic conditions for such access shall be regulated by a contract
to be concluded by JP ETV with each television broadcasting service provider. That contract thereby
becomes an integral part of the broadcasting license and without such contract no television station
will be able to have its program broadcasted by ETV.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 37



European Court of Human Rights
Information Notes on the Court’s Case-Law!

Information Note No. 176 - July 2014

ARTICLE 10

Freedom of expression

Conviction of a journalist for the publication of materials covered by the secrecy of a pending
investigation: violation
A.B.v. Switzerland - 56925/08
Judgment 1.7.2014 [Section II]

Facts - On 15 October 2003 the applicant, a journalist, published an article in a weekly magazine
about criminal proceedings that had been brought against a motorist who had been remanded in
custody after an incident in which he had rammed his car into pedestrians, killing three of them and
injuring eight others, before throwing himself off the Lausanne Bridge. The article described the
defendant’s background and gave a summary of the questions put to him by the police and the
investigating judge, together with his own statements, and was illustrated by a number of photographs
of letters he had sent to the judge. The article also contained a brief summary of statements by the
defendant’s wife and doctor. Criminal proceedings were brought against the journalist on the initiative
of the public prosecutor for publication of confidential documents. In June 2004 the investigating
judge sentenced him to a suspended term of one month’s imprisonment, which the Lausanne Police
Court subsequently replaced by a fine of 4,000 Swiss francs (about EUR 2,667). The applicant’s
appeals against his conviction were unsuccessful.

Law - Article 10: The fining of the applicant for using and reproducing evidence from the judicial
investigation file in his article had constituted an interference with his right to freedom of expression.
That interference was prescribed by law. The measure at issue had pursued the legitimate aims of
preventing the “disclosure of evidence received in confidence”, of “maintaining the authority and
impartiality of the judiciary” and of protecting “the reputation (and) rights of others”.

The article had been based on court proceedings in connection with an incident which, having taken
place in exceptional circumstances, had immediately aroused public interest and had led to
widespread media interest in the case and in how it was being dealt with by the criminal justice
system. In the impugned article the applicant looked at the defendant’s character and tried to
understand his animus, while highlighting the manner in which the police and court authorities were
dealing with the defendant, who seemed to have psychiatric problems. Such an article thus addressed
a matter that was in the general interest.

The applicant, an experienced journalist, could not have been unaware that the documents which had
come into his possession were covered by the confidentiality of the judicial investigation. In those
circumstances, he had been required to comply with the statutory provisions applicable in such
matters.

1 Excerpts from the official “Information Notes on the Court’s case-law” of the European Court of Human Rights, available on
its web site www.echr.coe.int

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 38


http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/pages/search.aspx?i=001-145361#{"itemid":["001-145361"]}
http://www.echr.coe.int/

Concerning the weighing up of the interests at stake, the Court noted that the Federal Court had
confined itself to finding that both the premature disclosure of the defendant’s statements and his
letters to the judge had necessarily impaired the rights of the accused to be presumed innocent and to
have a fair trial. However, the question whether the accused was guilty as charged was not the subject
of the article at issue and the first hearing on the charges had not taken place until more than two
years after its publication. In addition, a single judge had presided over the defendant’s trial. The
Government had not therefore established how the disclosure of this type of confidential information
could have had a negative influence on the defendant’s right to be presumed innocent or on the
outcome of his trial.

The Government had alleged that the disclosure of the documents covered by the confidentiality of the
investigation had interfered with the defendant’s right to respect for his private life. However, the
defendant had failed to use any of the remedies that had been available to him under Swiss law
through which he could have sought redress for the damage to his reputation. The second legitimate
aim relied on by the Government thus necessarily became less persuasive in the circumstances of the
case. The Government had not therefore sufficiently justified the sanction imposed on the applicant on
account of the disclosure of personal information concerning the accused.

As regards the Government’s criticism about the form of the article at issue, it had to be borne in mind
that Article 10 of the Convention protected not only the substance of the ideas and information
expressed, but also the form in which they were conveyed. It was consequently not for the Court, any
more than for the national courts, to substitute its own views for those of the press as to what
technique of reporting should be adopted by journalists.

Lastly, while the fine had been imposed for a “petty offence”, the lowest category of offences provided
for in the Swiss Criminal Code, and harsher sanctions, including a prison sentence, could have been
envisaged for that offence, the chilling effect of the fine, even though it was inherent in any criminal
sanction, was not insignificant in the present case. In that connection, the fact of a person’s conviction
might in some cases be more important than the minimal nature of the penalty imposed. The Court
thus regarded the fine imposed as disproportionate to the aim pursued.

In view of the foregoing, the applicant’s conviction did not meet a “pressing social need”. Whilst the
grounds for the conviction were “relevant”, they were not “sufficient” to justify such an interference
with the applicant’s right to freedom of expression.

Conclusion: violation (four votes to three).

Article 41: no claim made in respect of damage.
(See also Dupuis and Others v. France, 1914/02, 7 June 2007, Information Note 98)

ARTICLE 10

Freedom of expression

Injunction against newspaper restraining further publication of article concerning former head
of government: violation

Axel Springer AG v. Germany (no. 2) - 48311/10
Judgment 10.7.2014 [Section V]

Facts - The applicant was the limited company Axel Springer AG. Among other activities, it was the
publisher of the mass-circulation daily newspaper Bild. The German Chancellor Gerhard Schréder, in
power since 1998, had lost early parliamentary elections. On 9 December 2005 it was announced that
he had been appointed chairman of the supervisory board of a German-Russian consortium (NEGP).

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 39


http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra/pages/search.aspx?i=001-145361#{"itemid":["001-145361"]}

The contract for construction of a pipeline to be built by this consortium had been signed ten days
before the early election.

In its edition of 12 December 2005 Bild published a front-page article with the headline: “What does
he really earn from the pipeline project? Schroder must reveal his Russian salary”. The former
Chancellor applied to the regional court for an injunction prohibiting any further publication of a
passage describing the suspicions of Mr Thiele, deputy president of the FDP Liberal Democrat Party,
namely that the former Chancellor had resigned from his political functions because he had been
offered a lucrative position in the consortium and that the decision to call early elections had been
taken with that sole aim, motivated by self-interest. The regional court ordered the newspaper not to
re-publish the disputed part of the article. That judgment was upheld by the court of appeal, and a
constitutional appeal by the applicant company against the court of appeal’s judgment was dismissed.

Law - Article 10: The disputed passage, which posed the question of whether the former Chancellor
had wished to divest himself of his office on account of the position he had been offered in the
consortium, was clearly of considerable public interest, given the former Chancellor’s high profile and
the subject-matter of the report. Accordingly, freedom of expression had to be interpreted broadly in
this case.

The German courts had forbidden the passage in question on the ground that it did not meet the
relevant criteria for reporting suspicions.

In the article, the applicant company had reported comments undoubtedly made by Mr Thiele. The
questions raised by him were more akin to a value judgment than to factual allegations that were
susceptible to proof.

The questions covered by the injunction were made in a political context of general interest, did not
allege that the former Chancellor had committed a criminal office and might have had a basis in
various facts. Moreover, a head of government had numerous opportunities to publicise his or her
political choices and to inform the public of them. Thus, the article had not been required to contain
elements in support of the former Chancellor, and his office did not enable him to enjoy significantly
greater tolerance than that extended to private citizens.

Further, although the applicant company had published the disputed passage in its newspaper, the
questions themselves had been raised by a politician and member of the German Parliament. A
newspaper could not be required to verify systematically the merits of every comment made by one
politician about another where such comments were made in a context of public political debate. The
former Chancellor could have brought judicial proceedings against the person who had made the
impugned comments. Accordingly, having regard to the manner in which the newspaper had obtained
Mr Thiele’s comments and taking account of the very recent nature of the announcement about the
former Chancellor, issued three days prior to the article’s publication, and also of the generally
transient nature of news events, there was no indication that the applicant company was not entitled
to publish these comments without carrying out other preliminary checks. Equally, it could not be
argued that no attempt had been made to contact the former Chancellor or that he had not had an
opportunity to react to such questions.

With regard to the manner of publication, the article did not contain expressions concerning the
former Chancellor which, by their very nature, could raise an issue under the Court’s case-law.

As to the impact of the publication, the Bild newspaper was published nationally, and had one of the
highest circulation figures in Europe.

Lastly, with regard to the severity of the penalty imposed, the applicant company had merely been the
subject of a civil-law injunction against further publication of one passage from the article.
Nonetheless, this prohibition could have had a chilling effect on the exercise of the applicant
company’s freedom of expression.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 40



Regard being had to the foregoing, the applicant company had not exceeded the limits of journalistic
freedom in publishing the impugned passage. It had not been established that there existed any
pressing social need for placing the protection of the reputation of the former Chancellor above the
applicant company’s right to freedom of expression and the general interest in promoting this freedom
where issues of public interest were concerned. It followed that the interference in question had not
been “necessary in a democratic society”.

Conclusion: violation (unanimously).

Article 41: no claim made in respect of damage.

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI 41



ANEM Publikacija XI Pravni monitoring medijske scene u Srbiji
ANEM Publication XI Legal Monitoring of the Serbian Media Scene

Izdavac/Publisher:

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM)
Association of Independent Electronic Media (ANEM)
www.anem.org.rs

Pripremio i uredio/Prepared and edited by:
ANEM

Lektura/Proofreading:
ANEM

Prevod/Translation:
Bogdan Petrovi¢

Beograd, decembar 2014/Belgrade, December 2014

Copyright © 2014 ANEM

ANEM Monitoring Publikacija XI
ANEM Monitoring Publication XI

42


http://www.anem.org.rs/

